Rejestr umów w szkołach samorządowych - nowe obowiązki dyrektora szkoły

Data publikacji: 21 marca 2022 r.
Poleć znajomemu
Rejestr umów w szkołach samorządowych - nowe obowiązki dyrektora szkoły

Od 1 lipca 2022 r. Minister Finansów będzie prowadził rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Do rejestru trzeba będzie jednak wpisać wszystkie umowy zawarte już od 1 stycznia 2022 r.

Publiczny rejestr umów w szkole – jakie umowy należy w nim zamieszczać

Rejestr umów jest systemem teleinformatycznym, w którym będą zamieszczane umowy, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (art. 34a ust. 1 – 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

W rejestrze umów zamieszcza się informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.

W rejestrze umów nie zamieszcza się informacji o umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.

Rejestr umów w szkołach samorządowych – co zawiera

Rejestr umów w szkole obejmuje:

1)  numer umowy - o ile taki nadano;

2)  datę i miejsce zawarcia umowy;

3)  okres obowiązywania umowy;

4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5) określenie przedmiotu umowy;

6)  wartość przedmiotu umowy;

7)  informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

W rejestrze umów należy zamieszczać również informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu (art. 34a ust. 6 i 7 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu od 1 lipca 2022 r.).

Publiczny rejestr umów zacznie funkcjonować dopiero od 1 lipca 2022 r. Dopiero wtedy będzie możliwe zarejestrowanie umów. Należy jednak wówczas wprowadzać umowy zawierane począwszy od 1 stycznia 2022 r. (art. 13 i 15 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw).

Kara za niewprowadzanie umów do rejestru

Kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 

Informacje w rejestrze umów będzie trzeba zamieszczać bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy.
dr Dariusz Dwojewski, Anna Trochimiuk

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql