Czy zajęcia wspomagające muszą się rozpocząć we wrześniu

Bożena Winczewska
Data publikacji: 19 sierpnia 2021 r.
Poleć znajomemu
Czy zajęcia wspomagające muszą się rozpocząć we wrześniu

Czy zajęcia wspomagające muszą być uruchomione od początku września? Czy mogą się zacząć w późniejszym terminie, np. od października? Czy wszystkie grupy muszą mieć jednakową liczbę godzin tych zajęć? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.

Określony czas realizacji zajęć wspomagających

Zajęcia wspomagające, które będą realizowane w roku szkolnym 2021/2022 powinny być zaplanowane do realizacji w okresie od 2 września do 22 grudnia 2021 r. Informacja o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie powinna być złożona do organu prowadzącego szkołę w terminie do 25 czerwca 2021 r. (§ 10j ust. 2 ww. rozporządzenia MEiN z 28 maja 2021 r.).

Powinna ona zawierać m.in.:

  • liczbę godzin zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od 2 września do 22 grudnia 2021 r.,
  • listę przedmiotów zaplanowanych do realizacji w ramach tych zajęć, uwzględniającą możliwości organizacyjne szkoły i informacje zawarte w deklaracjach złożonych przez rodziców o uczestnictwie ucznia w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów.
Przygotowanie tej informacji powinno poprzedzić uzgodnienie z radą pedagogiczną przedmiotu lub przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających.

Dodatkowe obowiązki związane z organizacją zajęć

Zajęcia mogą być organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły.

  • poinformowanie rodziców uczniów o organizowanych w szkole zajęciach wspomagających oraz o możliwości uczestnictwa uczniów w tych zajęciach, (wskazanie przedmiotu lub przedmiotów oraz planowanych terminów, w których zajęcia wspomagające będą prowadzone),
  • zebranie od rodziców w ustalonym przez dyrektora szkoły terminie pisemnych deklaracji uczestnictwa uczniów w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów.

Tygodniowa liczba godzin zajęć wspomagających nie musi być jednakowa

O realizacji tych zajęć, w tym o przedmiotach ustalonych w uzgodnieniu z radą pedagogiczną oraz liczbie godzin zajęć wspomagających w oddziałach, decyduje dyrektor, uwzględniając potrzeby uczniów i możliwości organizacyjne szkoły (§ 10g ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia). Tygodniowa liczba godzin zajęć wspomagających nie musi być jednakowa dla każdego oddziału, ale nie może być wyższa od liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na dzień 31 marca 2021 r. (10g ust. 9 ww. rozporządzenia).

Podając planowaną liczbę zajęć wspomagających należy brać pod uwagę oddziały, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Zgodnie z § 10j ust. 4 rozporządzenia każda szkoła może mieć do dyspozycji na realizację zajęć wspomagających pulę godzin stanowiącą iloczyn liczby oddziałów szkolnych (wynikającej z danych SIO według stanu na 31 marca 2021 r.) i 10 godzin zajęć wspomagających (10 godzin przypadający na oddział stanowi wskaźnik przeliczeniowy). 
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 28 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 983) - § 10g ust. 1 i 3, § 10j ust. 2, ust. 4.
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql