Czym są zajęcia reintegracyjne w szkole i jak je opracować

Bożena Winczewska
Data publikacji: 2 czerwca 2021 r.
Poleć znajomemu
Czym są zajęcia reintegracyjne w szkole i jak je opracować

Pod pojęciem „zajęcia reintegracyjne” należy rozumieć zajęcia wspierające uczniów w procesie powrotu do szkoły po okresie edukacji zdalnej. Opracowując program takich zajęć, należy wziąć pod uwagę problemy, które dotyczą zespołu klasowego jako całości oraz aktualne, indywidualne potrzeby poszczególnych uczniów.

Czas intensywnej pracy wychowawczej z zespołem klasowym

Kluczowym czynnikiem powodzenia procesu reintegracji społecznej i adaptacji szkolnej uczniów jest organizowanie zajęć umożliwiających odbudowywanie relacji pomiędzy uczniami, skierowanych na zmniejszanie napięcia i obaw. Okres powrotu uczniów do szkół powinien być czasem intensywnej pracy wychowawczej z zespołem klasowym jako całość, ale również z poszczególnymi uczniami, bo każdy nich znajduje się w innej sytuacji życiowej i rodzinnej.

W obecnej sytuacji ważnym zadaniem nauczycieli jest zwrócenie uwagi na symptomy trudności emocjonalnych występujących u uczniów oraz zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez szkołę.

Opracowanie programu wsparcia – główne cele

Celem opracowanego programu zajęć powinno być:

  • wsparcie procesu adaptacji szkolnej uczniów związanej z powrotem do codziennych obowiązków szkolnych, wymagań związanymi z nauką oraz powrotem do zespołu klasowego i funkcjonowaniem w nim.

  • wzmacnianie kondycji i odporności psychicznej,

  • budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,

  • kształtowanie umiejętności współdziałania,

  • rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych - nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, akceptacji siebie i innych, komunikacji, wyrażania własnego zdania, zdolności wykorzystania własnych mocnych stron, zdobycie pozytywnych doświadczeń w grupie,

  • kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych w zespole klasowym oraz relacji pomiędzy nauczycielem a uczniami.

Wybór metod i form wsparcia adaptacji szkolnej i reintegracji społecznej uczniów powinien być dostosowany do wiedzy na temat uczniów, ich potrzeb oraz możliwości organizacyjnych szkoły.
O zajęciach reintegracyjnych jest mowa w wytycznych resortu edukacji dotyczących powrotu uczniów do szkół. Szczegóły przedstawiliśmy w artykule Powrót do nauki stacjonarnej – nowe wytyczne MEiN”.
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql