Powrót do nauki stacjonarnej – nowe wytyczne MEiN

Data publikacji: 18 maja 2021 r.
Poleć znajomemu
Powrót do nauki stacjonarnej – nowe wytyczne MEiN

Tym razem nie kwestie sanitarno-epidemiologiczne. W nowo opublikowanych wytycznych ministerstwo edukacji i nauki wskazuje, jakie działania podejmować w celu komfortowego powrotu uczniów i nauczycieli do nauki w trybie stacjonarnym.

Cel wytycznych

Wytyczne mają na celu pomoc nauczycielom i dyrektorom szkół w organizacji zajęć stacjonarnych po długotrwałym okresie kształcenie na odległość. Poza tym, jak wskazuje resort edukacji, powinny one wspierać kadrę pedagogiczną w jak najlepszym rozpoznaniu potrzeb dzieci i młodzieży, a tym samym ułatwiać im adaptację w przestrzeni szkolnej i w grupie rówieśniczej.

5 grup wytycznych

Wytyczne prezentujemy w tabeli.

Dla kadry pedagogicznej

Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców w celu rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.

Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.

Zintegrowanie działań profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego z działaniami przeciwdziałającymi COVID-19 i promującymi zdrowie.

Ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności.

Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.

Zaprojektowanie cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga , terapeuty.

Określenie zadań pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli, wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie.

Ustalenie zakresu modyfikacji programów wychowawczo-profilaktycznych.

Przestrzeganie zasady „nierozliczania” uczniów z zeszytów, zeszytów ćwiczeń,
w których wykonywały zadania podczas pracy zdalnej.

Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania).

Stworzenie warunków do jeszcze większej aktywności samorządu uczniowskiego.

Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacja samopomocy koleżeńskiej.

Podjęcie stałej współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Zgłoszenie Ośrodkom Doskonalenia Nauczycieli zapotrzebowania na szkolenia kadry pedagogicznej z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb.

Działania skierowane do uczniów

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb działań.

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej.

Dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów.

Modyfikacja realizowanego programu nauczania, metod i form pracy do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów.

Realizacja podstawy programowej:

  1. ograniczenie wprowadzania nowych treści z podstawy programowej w przypadku zajęć edukacyjnych, które będą kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022,

  2. umożliwienie uczniom dokonania weryfikacji ich wiedzy przez organizację:

  • poprawkowych sprawdzianów wiedzy jedynie z przedmiotów kończących się w danej klasie,

  • sprawdzianów diagnostycznych, które nie są na ocenę,

  • sprawdzianów na prośbę ucznia/uczniów zgodnie z zapisami w statucie,

  1. zrezygnowanie z przeprowadzania niezapowiedzianych kartkówek,

  2. zamieszczanie w terminarzu w dzienniku Librus terminów kartkówek,

  3. ograniczenie liczby przeprowadzanych kartkówek – maksymalnie trzy kartkówki w tygodniu z trzech różnych przedmiotów, maksymalnie z trzech ostatnich tematów,

  4. zrezygnowanie z zadawania tzw. prac domowych w klasach VIII do czasu egzaminów

Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń poprzez m.in.:

  1. częste kontakty i rozmowy nauczycieli/pedagogów z uczniami, uczniów z uczniami, np. podczas lekcji rekomendujemy przeznaczyć 15 minut na integrację oddziału klasowego,

  2. objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,

  3. podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,

  4. organizowanie częstych wyjść klasowych.

Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów dla uczniów.

Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi

Pozyskanie od rodziców informacji dotyczącej potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.

Podjęcie stałej współpracy z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami.

Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów.

Zorganizowanie warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów powstałych w skutek izolacji społecznej.

Zorganizowanie szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.

Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych

Zintensyfikowanie współpracy poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów
w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z nauczycielami
i specjalistami ze szkół, placówek, z rodzicami i opiekunami prawnymi.

Opracowanie harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek).

Realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.

Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.

Wzmożenie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół, przede wszystkim w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów.

Ustalenia dla kuratorów oświaty

Rozpoznanie skutków nauczania zdalnego.

Stworzenie sieci wsparcia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:

  1. uczniów i rodziców,

  2. nauczycieli, specjalistów i dyrektorów szkół/placówek.

Zorganizowanie spotkań, narad umożliwiających wymianę doświadczeń na temat opracowania i realizacji działań wspierających przez inne szkoły i placówki.

Stworzenie bazy wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie organizacji działań wspierających skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli.

Nadzór nad realizacją programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.

Systematyczna analiza skuteczności podjętych działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego nadzorowanych szkół i placówek.

Zobowiązanie dyrektorów szkół do wzmocnienia nadzoru pedagogicznego w celu zapewnienia przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

Zobowiązanie dyrektorów szkół do podjęcia i rozwijania współpracy z lokalnymi placówkami/instytucjami, np. GOPS-y, MOPS-y, PCPR-y, organizacje pozarządowe, osoby świadczące pomoc dzieciom, młodzieży.

Zachęcenie dyrektorów szkół do udostępniania, w miarę możliwości, dla uczniów i ich rodziców infrastruktury szkolnej, np. boisk szkolnych, sal gimnastycznych itd.

Monitorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb.

Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli skierowanej do kadr systemu oświaty, z uwzględnieniem skutków pandemii.

Źródło:
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql