Dyrektor kontroluje pracę nauczycieli w ramach nadzoru pedagogicznego
Dyrektor oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli. W ramach tego nadzoru dyrektor przeprowadza m.in. kontrole. Mają one na celu ocenę stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących:
- działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- innej działalności statutowej szkoły,
- przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole,
- efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
W szczególności dyrektor kontroluje:
- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
W zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektor analizuje dokumentację przebiegu nauczania oraz obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Rozpoznanie skargi w ramach nadzoru pedagogicznego nad pracą nauczycieli
Dlatego w przypadku złożenia skargi na nauczyciela, dyrektor szkoły powinien podjąć działania mające na celu jej zbadanie. Bez weryfikacji skargi pociągnięcie nauczyciela bez odpowiedzialności nie wchodzi bowiem w grę. Jednocześnie skarg nie wolno ignorować.
Najpierw ankiety
W pierwszej kolejności warto przeprowadzić anonimowe ankiety wśród uczniów w klasach, w których nauczyciel prowadzi zajęcia.
Najlepiej nie ograniczać się do klasy, w której na nauczyciela złożono skargę.
Ankiety należy tak opracować aby nie sugerować uczniom, że pytania dotyczą określonego nauczyciela.
Przykład Rodzic ucznia złożył skargę, z treści której wynika, że nauczyciel krzyczy na uczniów podczas lekcji. W treści ankiety można pytać:
- czy uczniowie czują lęk przed zajęciami (jeśli tak, to przed którymi),
- czy uczniowie boją się chodzić na zajęcia,
- czy nauczyciele stosują wulgaryzmy,
- czy nauczyciele znieważają (obrażają) uczniów (jeśli tak to na których zajęciach),
- jakich słów nauczyciele używają,
- czy krzyczą (jeśli tak, to na których zajęciach i w jakich sytuacjach).
Ankiety pozwolą dyrektorowi na zbadanie problemu, ustalenie czy zachowanie nauczyciela jest niewłaściwe, czy też podniesiony głos nauczyciela ma miejsce tylko w przypadku, gdy uczniowie zakłócają tok lekcji, w klasie jest głośno. Czym innym jest bowiem sytuacja, w której nauczyciel mówi głośniej „podniesionym głosem” używając przykładowo sformułowania „proszę o ciszę”, „proszę o spokój”. Przedstawione przykłady zwrotów nie są skierowane przeciwko uczniom, mają tylko zwrócić uwagę uczniów, że w klasie jest za głośno, nie mają charakteru oceniającego zachowania uczniów.
Dyrektor szkoły może również przeprowadzić ankiety wśród rodziców.
Zalecana obserwacja nauczyciela
Zalecane w tym przypadku jest również, aby dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru obserwował zajęcia nauczyciela.
Obserwacja zajęć nauczyciela może być niezapowiedziana, doraźna.
Nie obędzie się bez rozmów z uczniami i rodzicami
Przeprowadzenie rozmów z uczniami i rodzicami również powinno ułatwić ustalenie zachowania nauczyciela. Taką rozmowę należy przeprowadzić, o ile jest to możliwe. po opisanych wyżej czynnościach.
W rozmowie z uczniem lub rodzicem nie powinien uczestniczyć nauczyciel, którego dotyczy skarga.
Nauczyciel powinien złożyć wyjaśnienia
Nauczyciel powinien natomiast ustosunkować się do zarzutów, jak i wyników ankiet, jeśli z ich treści będzie wynikać, że jego zachowanie wzbudza wśród uczniów lęk.
W oparciu o tak przeprowadzone czynności wyjaśniające dyrektor powinien rozważyć, czy zasadne jest zawiadomienie rzecznika dyscyplinarnego o podejrzeniu popełnienia przewinienia dyscyplinarnego przez nauczyciela.
Pobierz wzór takiego zawiadomienia>>
Anna Król