Opis i analiza sposobu realizacji wymagań a sprawozdanie ze stażu na nauczyciela dyplomowanego

Anna Król
Data publikacji: 19 maja 2022 r.
Poleć znajomemu
Opis i analiza sposobu realizacji wymagań a sprawozdanie ze stażu na nauczyciela dyplomowanego

Nauczyciel mianowany rozpoczynający staż na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie stażu realizuje własny plan rozwoju zawodowego. Po zakończeniu stażu składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu. Kopię sprawozdania dołącza się następnie do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. Oprócz sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego do wniosku musi dołączyć opis i analizę sposobu realizacji dwóch wymagań. Czy mogą to być działania opisane w sprawozdaniu przedłożonym dyrektorowi?

Wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego

Wymagania, które musi spełnić nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego zostały wymienione w przepisach rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Zgodnie z § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia wymagania te obejmują:

  1. umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
  2. umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
  3. poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;
  1. realizację co najmniej dwóch z poniższych zadań:
  • opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
  • uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym,
  • opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.
Więcej na temat spełnienia wymagań na nauczyciela dyplomowanego w artykule:

Do wniosku o podjęcie postępowania trzeba dołączyć opis i analizę realizacji wymagań

Nauczyciel mianowany, ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza:

  • kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe
  • zaświadczenie dyrektora szkoły o zatrudnieniu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia sprawozdania z jego realizacji oraz – opcjonalnie – przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu
  • kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
  • kopię oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem,
  • opis i analizę sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 i jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 4, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły;
  • kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość języka obcego na poziomie podstawowym, poświadczone przez pracodawcę za zgodność z oryginałem (jeżeli nauczyciel realizował zadanie: uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym),
  • kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.

Wielu nauczycieli spełnienie wymagań spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 i w § 8 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. uwzględnia w swoim planie rozwoju zawodowego. Następnie więc opisuje je w sprawozdaniu.

Nie ma przeszkód, aby w opisie i analizie sposobu realizacji wymagań, który przedkłada się do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego mogą zostać opisane zadania, które nauczyciel przedstawił w sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Zadania, które nauczyciel wykazał w planie rozwoju zawodowego a następnie w sprawozdaniu z jego realizacji mogą być zawarte w opisie i analizie wymagań, o którym mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r.

Opis i analiza sposobu realizacji wymagań opisanych w sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego

Nauczyciel mianowany może wykazać zadania, które realizował w trakcie stażu jak i przez jego rozpoczęciem. W szczególności te, które realizował po uzyskaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

Przepisy prawa nie wyłączają możliwości opisania zadania realizowanego w okresie stażu, jeśli było ono wykazane w sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego. Wymagania te mogą być natomiast opisane bardziej szczegółowo, ze wskazaniem efektów dla nauczyciela i szkoły. Dokumenty te się wzajemnie uzupełniają co do treści w nich zawartych.

Możliwe jest również powtórzenie treści zawartych w sprawozdaniu, gdyż prawodawca nie wprowadził w tym zakresie żadnego ograniczenia. 
Anna Król

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql