Wśród nauczycieli i dyrektorów często można spotkać się ze stanowiskiem, że zatrudnienie w szkołach i przedszkolach niepublicznych nie daje prawa do świadczenia kompensacyjnego. Tymczasem nie jest to prawda. Ma to jednak również swoje złe strony.
Aby skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, należy spełnić następujące przesłanki:
osiągnąć odpowiedni wiek,
posiadać 30-letni okres składkowy i nieskładkowy (ogólny staż emerytalny),
posiadać 20-letni okres pracy w szkole lub w placówce oświatowej (tzw. staż pracy „przy tablicy” w wymiarze co najmniej 1/2 etatu),
rozwiązać stosunek pracy, ewentualnie stosunek pracy może wygasnąć wskutek korzystania ze stanu nieczynnego (art. 4 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych).
Nie ulega wątpliwości, że okres pozostawania w zatrudnieniu w niepublicznych szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych jest uwzględniany – jako okres składkowy – w ogólnym stażu emerytalnym. W tej kwestii wszyscy praktycy są dość zgodni.
Kontrowersje pojawiają się natomiast w przypadku zaliczania zatrudnienia w jednostkach niepublicznych do tzw. stażu pracy „przy tablicy”. Tymczasem przepisy są tu jasne. Z art. 2 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych wynika bowiem, że uwzględniany jest tu staż pracy nauczyciela w szkołach, przedszkolach i większości placówek oświatowych bez względu na to, czy są one publiczne czy też niepubliczne.
We wstępie wspomnieliśmy także o złych stronach zaliczania zatrudnienia w szkole niepublicznej do stażu pracy „przy tablicy”. Otóż prawo do świadczenia kompensacyjnego ulega zawieszeniu bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu w razie podjęcia pracy przez osobę korzystającą ze świadczenia w jednostkach oświaty, o których mowa w art. 1 Karty Nauczyciela (art. 9 ust. 2 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych).
To zaś oznacza, że podjęcie zatrudnienia w przedszkolu niepublicznym powoduje zawieszenie prawa do świadczenia kompensacyjnego i to bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu.