Nauczyciel wspomagający i nauczyciel przedmiotu w jednym – czy to możliwe

Data publikacji: 23 listopada 2023 r.
Poleć znajomemu
Nauczyciel wspomagający i nauczyciel przedmiotu w jednym – czy to możliwe

Tzw. nauczyciel wspomagający to specyficzne stanowisko pracy. Ogólnie rzecz ujmując, nie prowadzi on samodzielnie zajęć, lecz wspiera w ich realizacji innych nauczycieli. Czy zatem możliwe jest łączenie stanowiska nauczyciela wspomagającego i prowadzenia innego przedmiotu?

Kim jest nauczyciel wspomagający

Tzw. nauczyciele wspomagający to nauczyciele z kwalifikacjami z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani w celu współorganizowania kształcenia uczniów:

  • z niepełnosprawnością,
  • niedostosowanych społecznie
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Komu przysługuje nauczyciel wspomagający - nie tylko dziecku z niepełnosprawnością

Konieczność przydzielenia uczniowi nauczyciela wspomagającego wynika z zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku gdy to orzeczenie wydano ze względu na autyzm w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolach lub szkołach ogólnodostępnych staje się konieczne (ewentualnie przydzielenie specjalisty np. pedagoga specjalnego lub pomocy nauczyciela w zależności od treści orzeczenia). Właśnie dlatego w praktyce od nauczycieli wspomagających często oczekuje się posiadania kwalifikacji z zakresu spektrum autyzmu. Obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dotyczy także kształcenia integracyjnego.

Z kolei w przypadku uczniów z orzeczeniem wydanym z uwagi na inny rodzaj niepełnosprawności niż wynikający z autyzmu, jak również niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym przydział nauczyciela wspomagającego jest możliwy za zgodą organu prowadzącego.

Czym zajmuje się nauczyciel wspomagający

Do obowiązków nauczyciela wspomagającego należy:

  • prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych;
  • realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych;
  • praca wychowawcza ze wskazanymi wyżej uczniami, wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych.
  • uczestnictwo, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
  • udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • prowadzenie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne (§ 7 ust. 7 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.).

Nauczyciel wspomagający w przedszkolu i szkole ma więc następującą rolę i zadania:

  • prowadzi zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą wspólnie z innymi nauczycielami,
  • uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli,
  • udziela pomocy innym nauczycielom.

Ograniczenia w łączeniu zadań nauczyciela wspomagającego

W związku z powyższym praca nauczyciela wspomagającego nie może polegać na jednoczesnym prowadzeniu zajęć w tym samym czasie w ramach realizacji danego przedmiotu np. języka angielskiego. Można bowiem powiedzieć, że nauczyciel wspomagający towarzyszy nauczycielowi przedmiotu podczas lekcji, w której bierze udział dany uczeń.

Przykład Nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej a jednocześnie do prowadzenia zajęć języka angielskiego. Jednocześnie nie może prowadzić jednocześnie zajęć jako nauczyciel języka angielskiego i występować w charakterze nauczyciela wspomagającego dla ucznia w tej samej grupie czy oddziale.

Z drugiej strony, jeśli prowadzenie zajęć przedmiotowych nie koliduje z zadaniami nauczyciela wspomagającego, to tego typu łączenie jest dopuszczalne.

dr Dariusz Dwojewski, Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql