Rewalidacja – jakie pensum dla nauczyciela

Michał Kowalski
Data publikacji: 29 listopada 2023 r.
Poleć znajomemu
Rewalidacja – jakie pensum dla nauczyciela

Pensum w ramach rewalidacji nie zostało wprost wskazane w przepisach Karty Nauczyciela. Niemniej jednak znajdziemy w nich wskazówki, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Dowiedz się, według jakiego pensum przydziela się rewalidację od 1 września 2022 r.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przepisy regulują pensum nauczyciela rewalidacji?
  • Ile godzin wynosi pensum nauczyciela rewalidacji?
  • Czy do nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne stosuje się specjalne wymogi kwalifikacyjne?
  • Którym nauczycielom można powierzyć prowadzenie rewalidacji?

Pensum nauczyciela rewalidacji – ile wynosi?

Dotychczas w zakresie pensum w ramach rewalidacji odwoływano się do orzeczenia dotyczącego zajęć korekcyjno-kompensacyjne. Zgodnie z tym wyrokiem wymiar pensum dla takich zajęć jest objęte art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, a konkretnie było to pensum nauczyciela szkoły lub przedszkola (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 15 marca 2013 r., IV SA/Wr 714/12). W dniu wydania tego orzeczenia w przepisach nie wyróżniało się bowiem odrębnego stanowiska nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Stanowisko dotyczące pensum w ramach rewalidacji w przeszłości podzielał także resort edukacji, odnosząc je także do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Oczywiście rewalidacja mogła znaleźć się też w kompetencjach tzw. nauczyciela wspomagającego, a wtedy obowiązywało pensum 20 godzin.

Rewalidacja w ramach pensum nauczyciela wspomagającego

Po 31 sierpnia 2022 r. sytuacja uległa zmianie, ale jedynie częściowo. Nadal bowiem rewalidację w zakresie swoich obowiązków prowadzi tzw. nauczyciel wspomagający. Do jego zadań należy m.in. prowadzenie zajęć odpowiednich do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w szczególności zajęć:

  • rewalidacyjnych,
  • resocjalizacyjnych,
  • socjoterapeutycznych (§ 5 pkt 4, § 7 ust. 7 pkt 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.).

W takim przypadku rewalidacja podlega 20-godzinnemu pensum nauczyciela wspomagającego.

Odrębne wymogi kwalifikacyjne dla rewalidacji – istotny rodzaj niepełnosprawności ucznia

Jednak, aby prowadzić rewalidację, nauczyciel wspomagający musi spełniać wymogi kwalifikacyjne w jednym z poniższych wariantów:

  • studia lub zakład kształcenia nauczycieli w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły,
  • wymogi kwalifikacyjne obowiązujące dla stanowiska nauczyciela danej szkoły, a także studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów oraz przygotowanie pedagogiczne.

Dyrektor szkoły musi weryfikować, czy nauczyciel ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Uprawnienia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych mają nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie rodzaju niepełnosprawności ucznia. 

Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych przez pedagoga specjalnego

Co ważne, możliwość prowadzenia rewalidacji przypisano także pedagogowi specjalnemu – od 1 września 2022 r. Otóż pedagog specjalny w ramach swojego pensum ma prowadzić zajęcia:

  • rewalidacyjne,
  • resocjalizacyjne,
  • socjoterapeutyczne (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. h rozporządzenia MEiN z 22 lipca 2022 r.).
Pensum pedagoga specjalnego, również w ramach zajęć rewalidacyjnych, określa organ prowadzący. Nie może ono przekroczyć 22 godzin zajęć.

Także w tym przypadku pedagog specjalny, aby prowadzić zajęcia rewalidacyjne, musi spełniać wymogi kwalifikacyjne dla tych zajęć, tj. specjalista musi mieć przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej w specjalności uwzględniającej niepełnosprawność ucznia. 

Rewalidacja – które stanowisko jest odpowiednie

Które stanowisko wybrać? Przepisy nie rozstrzygają tej kwestii. Niemniej jednak można tu odwołać się do niewiążącej interpretacji Ministra Edukacji i Nauki z 26 sierpnia 2022 r. Otóż co do zasady rewalidację należy przydzielić w ramach stanowiska nauczyciela wspomagającego (czyli według 20-godzinnego pensum). Jej przydział na stanowisku pedagoga specjalnego (pensum określane przez organ prowadzący) jest możliwy jedynie, gdy:

  • pedagog specjalny wykonuje również inne zadania wskazane w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. oraz
  • rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych przez pedagoga specjalnego wynika z IPET, które uwzględnia zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub z wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU).

Nie można jednak powierzać pedagogowi specjalnemu wyłącznie zajęć rewalidacyjnych. W ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć musi on bowiem realizować również inne zadania. Do zadań tych należy m.in. prowadzenie zajęć specjalistycznych w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

Rewalidacja w ramach stanowiska nauczyciela, który nie jest zatrudniony na stanowisku specjalisty

Nie jest wykluczone powierzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielowi, który nie zajmuje stanowiska tzw. nauczyciela wspomagającego ani pedagoga specjalnego. Jak bowiem wskazuje § 7 ust. 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r., zajęcia te powierza się nauczycielowi lub specjaliście z kwalifikacjami odpowiednimi do rodzaju niepełnosprawności ucznia. Tak ogólne sformułowanie oznacza, że rewalidację można przydzielić w istocie każdemu nauczycielowi z odpowiednimi kwalifikacjami i nie musi być to pedagog czy nauczyciel wspomagający. Z tego płynie wniosek, że zajęcia rewalidacyjne mogą być przydzielone w ramach stanowiska nauczyciela:

  • szkoły (pensum 18-godzinne),
  • przedszkola (pensum 22- lub 25-godzinne, w zależności od wieku dziecka).
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql