Dodatkowe środki na zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Data publikacji: 9 lutego 2022 r.
Poleć znajomemu
Dodatkowe środki na zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Ministerstwo Edukacji i Nauki planuje przeznaczenie 180 mln zł na realizację dodatkowych zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Szacuje się, że ma to umożliwić realizację ok. 3 mln godzin takich zajęć.

Dodatkowe środki przed rozpoczęciem zajęć

Dodatkowe 180 mln zł ma wynikać ze zwiększenia o 31% środków w ramach części oświatowej subwencji ogólnej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w 2022 r.

Resort edukacji i nauki ma dokonać podziału środków na podstawie liczby uczniów w szkołach na dzień 30 września 2021 r. Następnie wydzielone kwoty zostaną przekazane na rachunki jednostek samorządu terytorialnego przez Ministerstwo Finansów. MEiN zakłada, że ich przekazanie nastąpi przed terminem rozpoczęcia zajęć.

Jakie zajęcia zostaną objęte dofinansowaniem

Mają one objąć następujące zajęcia:

  • korekcyjno-kompensacyjne,
  • logopedyczne,
  • rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
  • inne terapeutyczne.
Realizacja wspomnianych dodatkowych zajęć będzie możliwa od 1 marca 2022 r. Ostatecznie jednak to szkoły będą decydowały o terminie ich rozpoczęcia. Warunkiem będzie jednak zrealizowanie zajęć do 20 grudnia 2022 r.

Ile godzin dodatkowych zajęć

Przypuszczalna liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej ma wynieść: 

  • w szkole liczącej 100 uczniów – 63 dodatkowe godziny zajęć,
  • w szkole liczącej 200 uczniów – 127 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 300 uczniów – 191 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 400 uczniów – 255 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 500 uczniów – 319 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 600 uczniów – 383 dodatkowe godziny zajęć.

Czekamy na konkrety

Póki co przedstawiono jeszcze projektu przepisów regulujących organizację zajęć. Z komunikatu MEiN wiemy jednak, że w najbliższym czasie zostanie przygotowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Co więcej, wskazano, że w terminie do 21 lutego 2022 r. dyrektorzy będą musieli przekazać organom prowadzącym informacje na temat liczby godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych zaplanowanych do realizacji w danej szkole. Alternatywą będzie złożenie do organu prowadzącego wniosku o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie organizacji dodatkowych zajęć specjalistycznych.

Dodatkowe środki na standaryzację zatrudnienia specjalistów

Poza 180 mln zł zaplanowano także 520 zł mln zł na pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych. Środki te mają być zagwarantowane od września 2022 r. Owa standaryzacja ma polegać na uzależnieniu wymiaru zatrudnienia specjalistów od liczby uczniów w danej szkole lub przedszkolu

Rozwiązania w tym zakresie mają być wprowadzane stopniowo, do 1 września 2024 r.

Źródło:

  • strona internetowa MEiN (www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql