pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole

Dokumentowanie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Dokumentowanie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów powinny być dokumentowane zgodnie z przepisami. Muszą oni również działać zgodnie z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Podpowiadamy, jak prawidłowo prowadzić dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu i szkole odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji). Rozstrzygnięcia w zakresie sposobu prowadzenia dokumentacji powinny wynikać z ustalonej w szkole instrukcji kancelaryjnej, określającej m.in. wzory dokumentów, oraz z jednolitego rzeczowego wykazu akt.

Zasady te powinny zostać zakomunikowane pracownikom w formie zarządzenia dyrektora regulującego szczegółowe kwestie związane z:

  • prowadzeniem określonych dzienników, w tym również miejscem ich przechowywania,
  • zasadami udostępniania, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów związanych z ochroną zawartych w nich danych osobowych.

Obowiązujący w szkole obieg dokumentacji powinien określać również sposób archiwizowania dokumentów po zakończeniu roku szkolnego, miejsce i okres przechowywania dokumentacji według określonej kategorii archiwalnej.

Instrukcja kancelaryjna powinna zostać uzgodniona w porozumieniu z archiwum państwowym.

Niezbędna dokumentacja prowadzona przez specjalistów

Podstawę prawną prowadzenia dokumentacji przez specjalistów stanowi rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Zgodnie z jego regulacjami każdy specjalista zatrudniony w szkole jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Rozporządzenie wskazuje rodzaj koniecznych dokumentów oraz zakres niezbędnych informacji, które powinny zostać uwzględnione w tych dokumentach. Nie narzuca jednak konkretnego wzoru i pozostawia szkole możliwość przyjęcia najbardziej dla niej przydatnego i celowego sposobu dokumentowania podejmowanych działań.

Jaką dokumentację powinien zgromadzić dyrektor w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole? Wymagana dokumentacja jest określona w ww. rozporządzeniu § 22 i 26 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole, szkoła i placówka prowadzą: 

  • dzienniki innych zajęć – w związku z zakresem danych wpisywanych do dziennika konieczne jest opracowanie programów poszczególnych zajęć oraz udokumentowanie działań związanych z oceną efektywności udzielanej pomocy oraz wniosków do pracy z uczniem ukierunkowanych na poprawę jego funkcjonowania (§ 20 ust. 9 ww. rozporządzenia). Specjaliści powinni również prowadzić dzienniki swoich zajęć;
  • indywidualna teczka dla każdego dziecka/ucznia – dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jakim zakresie dyrektor odpowiedzialny jest za prowadzenie dokumentacji
  • Jaka jest niezbędna dokumentacja prowadzona przez specjalistów
  • Jak dokumentować współpracę z rodzicami i innymi podmiotami
  • Jak powinien wyglądać dziennik pracy specjalisty
  • Jak opracować program zajęć prowadzonych przez specjalistów
  • Jaką formę programu wybrać
  • Jak dokumentować ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem
  • Jak prowadzić indywidualne teczki uczniów
pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Nadzór nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zadania dyrektora

Kontrola dokumentacji czy zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedne z ważniejszych zadań dyrektora, który czuwa nad prawidłową realizacją zadań w tym zakresie. Obowiązków jest jednak dużo więcej, co wiąże się również w prawidłową oceną efektywności pomocy. Podpowiadamy, jakie zadania ma dyrektor w związku z nadzorem nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

To dyrektor odpowiada za jakość działań podejmowanych na rzecz uczniów oraz zgodność z wymaganiami prawa w tym zakresie. Odpowiada również za: 

  • właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, 
  • wydawanie odpowiednio przez przedszkole, szkołę lub placówkę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania). 

Działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów, w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami prowadzenia dokumentacji.

Dyrektor organizuje i wspiera pomoc – 7 głównych zadań

Lp.

Zadanie dyrektora

Wyjaśnienie do zadania

1.

Informowanie nauczycieli o najważniejszych kwestiach związanych z pomocą i jej kontrolą

Dyrektor powinien:

  • zadbać o przypomnienie zasad przetwarzania danych osobowych uczniów, w tym sposobów dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz
  • określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.

2.

Zapewnienie nauczycielom i specjalistom odpowiednich warunków do pracy z uczniami

Zadania dyrektora nie ograniczają się wyłącznie do kontroli dokumentacji związanej z zakresem realizowanych przez nauczycieli i specjalistów zadań dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotne jest również:

  • zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji tych zadań,
  • racjonalne wykorzystanie potencjału pracowników,
  • inspirowanie ich do rozwoju zawodowego oraz nowatorstwa pedagogicznego w celu zapewniania odpowiedniej jakości udzielanej pomocy.

3.

Dbanie o rozwój pracowników – doskonalenie zawodowe

Właściwa organizacja pomocy dzieciom wiąże się z koniecznością doskonalenia zawodowego nauczycieli i specjalistów. Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor udziela jej również nauczycielom. Polega ona na wspieraniu nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

4.

Wspomaganie nauczycieli w związku ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym

Dyrektor ma obowiązek organizowania wspomagania szkoły w związku z  realizacją zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy. Odpowiednie działania dyrektora w tym obszarze zapewnią nie tylko profesjonalne udzielanie wsparcia, ale także mogą ułatwić organizację pomocy, np. poprzez wprowadzenie nowatorskich metod pracy lub programów zajęć.

5.

Wsparcie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dotyczy wsparcia nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Dyrektor zapewnia pomoc nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

6.

Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Systematyczne działania w tym zakresie mogą być nie tylko gwarancją zapewnienia konkretnemu dziecku optymalnych form wsparcia, ale i stanowić dokumentację potwierdzającą spełnianie wymagań w przypadku kontroli prowadzonej przez organ nadzoru pedagogicznego.

7.

Nadzór nad odpowiednim zabezpieczeniem dokumentacji przed utratą lub zniszczeniem

Przepisy przewidują obowiązek odtworzenia dokumentacji w przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub innych zdarzeń losowych oraz postępowania w przypadku pomyłkowych lub błędnych wpisów (§ 23 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania).  Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, np. błędny zapis w dzienniku zajęć, dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła, lub dyrektor albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania. Dokonuje się go przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Niedopuszczalne jest używanie korektora i umieszczanie nowych wpisów w tym samym miejscu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak dyrektor powinien zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną – 7 głównych zadań
  • Poznasz 20 niezbędnych dokumentów 
  • Jakie powinny być kryteria oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Jak wykorzystać wnioski dotyczące oceny efektywności pomocy – również we wnioskach ze sprawowanego nadzoru 

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql