Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w przedszkolu za I półrocze – czy obowiązkowe

Wanda Pakulniewicz
Data publikacji: 9 stycznia 2023 r.
Poleć znajomemu
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w przedszkolu za I półrocze – czy obowiązkowe

Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zobowiązuje dyrektora do półrocznego podsumowania nadzoru. Natomiast jego obowiązkiem jest przedstawienie radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru oraz informacji o działalności szkoły. Ważne są wnioski z tego, co już zostało zrobione. A jeśli wnioski niepokoją, to trzeba podjąć pilne działania naprawcze.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak przygotować podsumowanie półrocza w przedszkolu
  • czy konieczne jest przygotowanie sprawozdania z nadzoru
  • pobierz przykładowy wzór sprawozdania

Podsumowanie półrocza w zwięzłych informacjach

Przepisy nie wskazują, jakie informacje o działalności przedszkola dyrektor powinien przekazać podczas zebrania rady pedagogicznej, ani w jakiej formie powinien to zrobić. Proponuję ograniczyć podsumowanie I półrocza do zwięzłych informacji ogólnych:

  • ważnych z punktu widzenia bieżącej pracy, a także rozwoju przedszkola,
  • krótko wspomnieć o występujących trudnościach i sukcesach.
Jeśli dyrektor zdecyduje o przygotowaniu sprawozdania, to może ono zawierać syntetyczny opis przebiegu nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora w I półroczu. Wybór należy do dyrektora.

Przykładowy wzór sprawozdania z nadzoru pedagogicznego w I półroczu oraz informacja o działalności przedszkola

INFORMACJE O DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO ……/……

1. Informacje ogólne o przedszkolu (stan na dzień: ………………….. r.)

Liczba wychowanków: …………..

Liczba oddziałów: ……………….

Liczebność oddziałów: ……………..

2. Nauczyciele

Liczba nauczycieli ogółem: …………….

Problemy kadrowe: ……………………………………………..

Stopień awansu zawodowego ‒ liczba nauczycieli:

  • kontraktowych ……..
  • mianowanych ……..
  • dyplomowanych ……..
  • staże w trakcie realizacji ……….

3. Rada pedagogiczna

Zebrania rady zrealizowane ……………………………………………………………………………………………………

Zebrania rady pozostałe do realizacji ……………………………………………………………………………..………

Wnioski: …………………………………………………………………………………..…………………………………………….

4. Współpraca z rodzicami

Zadania realizowane we współpracy z radą rodziców wg planu i poza planem  …………………………………………………………………………………………………………………………….……

Zrealizowane formy współpracy bezpośrednio z rodzicami dzieci poszczególnych grup ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………………..………….

5. Konkursy, imprezy i uroczystości przedszkolne

Konkursy, imprezy, uroczystości organizowane w przedszkolu ……………………………………………………………………

Udział w zewnętrznych konkursach, imprezach, uroczystościach ………………………………………………………………

Wnioski: …………………………………………………………..…………………………………….…………………………….

6. Działania na rzecz poprawy warunków pobytu i nauki w przedszkolu odpowiednio do indywidualnych potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami 

Działania zrealizowane z uwzględnieniem rekomendacji opracowanych przez  pedagoga specjalnego ……………………………………………………………………………………………………………………………. 

Problemy z realizacją planu rozbudowy placu zabaw ……………………………………………………………..

Wnioski: ………………………………………….……….…………………………………………………………………………….

7. Krótkie sprawozdania wychowawców grup, pedagoga specjalnego, psychologa, innych specjalistów

a) Praca z grupą (wychowawcy grup):

  • charakterystyka pracy w danej grupie,
  • mocna strona grupy, osiągnięcia dzieci,
  • słaba strona grupy, problemy rozwojowe dzieci, problemy wychowawcze w danej grupie,
  • zrealizowane zajęcia wspierające i ich efekty,
  • działania wspierające dzieci i ich rodziców z Ukrainy w sytuacji kryzysowej

Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………….

b) Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego (wychowawcy grup)

Stopień realizacji podstawy programowej w danej grupie …………………………………………………………………………………….………………

Problemy z realizacją podstawy programowej ………………………………………………………………………………………………………………………

Podjęte działania naprawcze ………………………………………………………………………………………………………….…………………

Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….

c) Wspieranie wychowawców grup w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (pedagog specjalny)

Obszary udzielonego wsparcia ……………………………………………………………………………………………..

Problemy w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej …………………………………………… 

Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….

Propozycje doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola …………………………………………..

d) Wspieranie wychowawców grup w minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganiu zaburzeniom (psycholog)

Obszary udzielonego wsparcia ………………………………………………………………………………………………..

Problemy w pozyskaniu rodziców do współpracy w tym zakresie ……………………………………………

Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….

e) Wspieranie wychowawców grup w pracy w dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej (logopeda)

Obszary udzielonego wsparcia ………………………………………………………………………………………………..

Problemy w pozyskaniu rodziców do współpracy w tym zakresie ……………………………………………

Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….

8. Warunki realizacji podstawy programowej

Baza lokalowa przedszkola ………………………………………………………………………………………………………… 

Wyposażenie w pomoce dydaktyczne ………………………………………………………………………………………………………… 

Wyposażenie w programy i sprzęt do zdalnego nauczania …………………………………………………………………………………………………………

Umiejętności nauczycieli w zakresie technologii i programów niezbędnych do prowadzenia zdalnego nauczania …………………………………

Wnioski: …………………….…………………………………………………………………………………………………..…….

9. Wypadki w przedszkolu

Liczba i rodzaj wypadków

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Prawidłowość działań kadry przedszkola w sytuacji wypadku

……………………………………………………………………………………………………………………….………………………

Wnioski: ………………………………………………..……………………………………………………………………………….

OGÓLNE WNIOSKI ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO W I PÓŁROCZU

1. Krótkie sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli w I półroczu w zakresie:

  • przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola

Liczba kontroli …………………………………

Tematyka kontroli …………………………………………………………………………………

Metody i narzędzia stosowane podczas kontroli ………………………………………………………………………

Wnioski z kontroli ……………………………………………………………………………………………………………………

  • przebiegu procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola

Liczba kontroli …………………………………

Tematyka kontroli ………………………………………………………………………………………

Metody i narzędzia stosowane podczas kontroli ………………………………………………………………………

Wnioski z kontroli ……………………………………………………………………………………………………………………

2. Krótkie sprawozdanie ze zrealizowanego wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań

Zakres wspomagania ………………………………………………………………………………………………………………

Sposoby wspomagania ……………………………………………………………………………………………………………

Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3. Podsumowanie obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych:

  • zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych,
  • innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola.

Narzędzia stosowane podczas obserwacji ………………………………………………………………………………

Wnioski: ………………………………………………………………………………………………………………………………….

4. Kontrole planowe i doraźne kuratora oświaty (jeśli były przeprowadzone)

  • tematyka kontroli
  • otrzymane zalecenia.

Wnioski: …………………………….……………………………………………………………………………………………………

5. Kontrole doraźne dyrektora przedszkola (jeśli były przeprowadzone)

  • tematyka kontroli
  • wydane zalecenia nauczycielom i innym pracownikom pedagogicznym.

Wnioski: ……………….……………………………………………………………………………………………………………….

6. Podsumowanie realizacji planu nadzoru pedagogicznego w I półroczu

  • stopień realizacji planu nadzoru pedagogicznego przyjętego na I półrocze,
  • zadania z planu nadzoru przeniesione na II półrocze (zmiana w planie nadzoru).

Ogólne wnioski z nadzoru: ……………………………………………………………………………………………………..

Zadania naprawcze do pilnej realizacji: …………………………………………………………………………………..

Wanda Pakulniewicz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql