Koncepcja pracy szkoły, wizja i misja – czy obowiązkowe

Wanda Pakulniewicz
Data publikacji: 3 marca 2023 r.
Poleć znajomemu
Koncepcja pracy szkoły, wizja i misja – czy obowiązkowe

Obowiązujące obecnie przepisy prawa nie wymagają od dyrektora tworzenia misji i wizji szkoły, ani posiadania koncepcji pracy szkoły. Inaczej będzie w przypadku tworzenia koncepcji przez kandydata na dyrektora szkoły. Sprawdzamy szczegóły.

Nieobowiązujące już przepisy o koncepcji pracy szkoły

Terminy „wizja” i „misja” szkoły związane są z pojęciem „koncepcja pracy szkoły”. Koncepcja w praktyce to zbiór składający się z kilku priorytetów i wielu zadań szczegółowych. Punktem wyjścia w jej opracowywaniu są wartości przyjęte w szkole. Misja i wizja szkoły w oparciu o przyjęte wartości prowadzi do wskazania priorytetów szkoły – kierunków jej działania i rozwoju.

Opracowywanie koncepcji pracy szkoły było wymogiem wprowadzonym nieobowiązującym już rozporządzeniem MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Załącznik do rozporządzenia, określający ówczesne wymagania wobec szkół i placówek zawierał zapis, że „szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy”. Posiadanie koncepcji było wówczas obligatoryjne.

(Nie)obowiązkowe tworzenie koncepcji

Obowiązujące obecnie przepisy prawa nie wymagają od dyrektora tworzenia misji i wizji szkoły, ani posiadania koncepcji pracy szkoły. Uznając jednak, iż kierowanie szkołą powinno być procesem świadomym, prowadzonym w oparciu o wyznaczone cele, dyrektorzy zazwyczaj dążą do opracowania koncepcji pracy szkoły, w tym misji i wizji.

Jeśli w statucie szkoły zapisano, że szkoła posiada koncepcję pracy, to jej posiadanie jest obowiązkowe.

Obowiązkowa koncepcja w przypadku przystąpienia do konkursu na dyrektora szkoły

Wymóg przedstawienia koncepcji pracy szkoły jest natomiast postawiony osobom przystępującym do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki publicznej. Obowiązujące rozporządzenie  MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej wymaga, aby osoba przystępująca do konkursu załączyła do dokumentów ofertowych m.in. koncepcję funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola/publicznej szkoły lub publicznej placówki.

Koncepcja przedstawiona na konkursie przez kandydata na stanowisko dyrektora może później stać się koncepcją pracy szkoły/placówki. Pożądane jest jednak, aby nowy dyrektor przedyskutował ją z radą pedagogiczną.
Wanda Pakulniewicz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql