Opinia rady pedagogicznej na temat pracy dyrektora – w 4 krokach

Michał Kowalski
Data publikacji: 14 lutego 2022 r.
Poleć znajomemu
Opinia rady pedagogicznej na temat pracy dyrektora – w 4 krokach

Ustalenie oceny pracy dyrektorowi szkoły wymaga zasięgnięcia opinii organizacji związkowych, ale też rady szkoły. Problem w tym, że ten drugi organ w szkołach w praktyce nie występuje. W takim przypadku jego kompetencje przejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, na jakich zasadach powinna zostać wydana opinia na temat pracy dyrektora.

Krok 1. Dyrektor zwołuje radę pedagogiczną

Skąd rada pedagogiczna dowie się o konieczności wydania opinii na temat pracy dyrektora? Przepisy tej kwestii nie precyzują. Niemniej jednak można się spodziewać stosownego zawiadomienia od kuratora oświaty. W takim przypadku konieczne jest:

  • zwołanie posiedzenia rady pedagogicznej w celu wydania opinii, lub
  • włączenie sprawy wydania opinii w porządek obrad już zaplanowanego posiedzenia rady pedagogicznej.

Co ciekawe, czynności te powinien wykonać sam dyrektor szkoły mimo tego, że sprawa dotyczy go osobiście.

Wszak to dyrektor szkoły jest przewodniczącym rady pedagogicznej. Nie ma tu podstaw prawnych, aby w tym zakresie zastępował go wicedyrektor lub inny nauczyciel.

Krok 2. Rada pedagogiczna głosuje

Następnie w trakcie posiedzenia musi odbyć się głosowanie nad opinią. Głosowanie rady pedagogicznej musi odbyć się także w sprawach z zakresu kompetencji opiniujących. Obowiązuje:

  • quorum ½ członków rady,
  • zwykła większość głosów,
  • tajność głosowania, ponieważ dotyczy ono dyrektora (ale nie jego wyników).
Co istotne, sam dyrektor uczestniczy w posiedzeniu takiej rady pedagogicznej i ma prawo głosu tak jak każdy inny nauczyciel. Wbrew pozorom żaden przepis mu tego prawa nie zabiera.

Jak może wyglądać takie głosowanie? Najlepiej przedstawić to na przykładzie.

Przykład Przewodniczący rady pedagogicznej organizuje głosowanie nad opinią o dyrektorze szkoły. Głosujący mają do wyboru dwie opcje: opinia pozytywna lub negatywna. W głosowaniu mogą brać udział wszyscy członkowie rady, w tym dyrektor. Głosowanie zostało zorganizowane w sposób tajny. W tym celu głosy zlicza sekretarz szkoły.

Krok 3. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę

Następnie na podstawie wyników głosowania rada pedagogiczna powinna wydać uchwałę.

Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym. Dlatego wszelkie jej działania wymagają skonkretyzowania w postaci uchwały. Dotyczy to także opinii o pracy dyrektora.

Tryb podjęcia uchwały (odczytanie, zatwierdzenie itp.) zależy od rozwiązań przyjętych w regulaminie rady pedagogicznej. Należy jednak mieć na względzie, że rolą rady pedagogicznej jest wydanie opinii na temat pracy dyrektora szkoły. Rada pedagogiczna nie dokonuje oceny jego pracy. To bowiem należy do kompetencji organu nadzoru pedagogicznego (kuratora oświaty) działającego w porozumieniu z organem prowadzącym daną szkołę. Dlatego uchwała powinna zawierać odpowiednie sformułowania („opinia”, a nie „ocena”).

Krok 4. Rada pedagogiczna przekazuje opinię do kuratora oświaty

W ostatnim kroku opinia powinna zostać przekazana kuratorowi oświaty. Dlaczego nie organowi prowadzącego? Wynika to z faktu, że to organ nadzoru pedagogicznego ma dominującą rolę w ocenie pracy dyrektora, a organ prowadzący działa z nim jedynie w porozumieniu.

Opinia powinna być przekazana wraz z uchwałą. To, że opinię podjęto w formie uchwały, świadczy bowiem o jej legalności.
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql