Wsparcie specjalistów – w jakich godzinach

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 22 września 2022 r.
Poleć znajomemu

Czy uczniowie chcący skorzystać z pomocy psychologa, logopedy czy terapeuty mogą to robić w czasie swoich lekcji, czy tylko przed lub po lekcjach? Sprawdź, w jakich godzinach należy zapewnić wsparcie nauczycieli specjalistów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa programowa przede wszystkim

Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego (art. 109 ust. 1 pkt 1 Prawa oświatowego).

Szkoła musi podjąć działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego. Dotyczy to m.in.

  • efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki,
  • realizacji celów i zadań statutowych;
  • organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki.
Treści edukacyjne określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w liczbie godzin określonej w ramowym planie nauczania dotyczą  każdego ucznia.

Organizacja wsparcia specjalistów nie może godzić w realizację podstawy programowej

Dyrektor, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, musi stosować zasady wynikające z przepisów prawa, których przestrzeganie kontroluje w ramach nadzoru pedagogicznego. Dyrektor między innymi odpowiada za:

  • realizację podstaw programowych i ramowych planów nauczania;
  • przestrzeganie statutu szkoły lub placówki;
  • przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach (art. 55 ust. 2 pkt 2,4,5 Prawa oświatowego).

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w jakich godzinach

W związku z tym dyrektor musi zapewnić przede wszystkim każdemu uczniowi warunki realizacji podstawy programowej, w wymiarze określonym w ramowym planie nauczania. Żaden z uczniów nie może być pozbawiony prawa do uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych przeznaczonych na realizację podstawy programowej. W związku z tym zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być organizowane wyłącznie poza czasem obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W przeciwnym razie dojdzie do naruszenia prawa dziecka do edukacji, a dodatkowo naraża dziecko na trudności w uczeniu się z uwagi na brak dostępu do treści przekazywanych przez nauczyciela podczas lekcji i generuje potencjalnie dalsze trudności dziecka w związku z uczeniem się.

Każdy uczeń powinien uczestniczyć we wszystkich zajęciach edukacyjnych i nie może w tym czasie realizować zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Z jednej strony wynika to z prawa dziecka do edukacji na zasadach dotyczących wszystkich uczniów, z drugiej z obowiązku szkolnego nałożonego na dziecko i zobowiązania szkoły do realizacji podstaw programowych i ramowych planów nauczania, z uwzględnieniem każdemu uczniowi optymalnych warunków uczenia się.

Uniemożliwienie dziecku udziału w lekcjach jest złamaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Szczegóły w statucie

Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa powinny być określone w statucie szkoły (art.  98 ust. 1 pkt 4 Prawa oświatowego). W związku z powyższym w szkole powinny być ustalone zasady, kto sprawuje opiekę nad uczniem, po zajęciach ze specjalistą – również w sytuacjach, gdy zajęcia te są organizowane przed i po zajęciach edukacyjnych.

Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql