Przekazanie majątku szkoły nowemu dyrektorowi

Odchodzący dyrektor musi przekazać majątek szkoły nowo powołanemu. Jak to zrobić? W jakim terminie? Wiele zależy tu od rozwiązań przyjętych przez organ prowadzący.

Przejęcie majątku szkoły niezbędne do objęcia funkcji dyrektora

Przejęcie obowiązków dyrektora oznacza także ustalenie i przejęcie majątku szkoły, czyli :

  • budynku,
  • wyposażenia,
  • stanu gotówki w kasie i banku,

a także przejęcie ksiąg rachunkowych itd. Przekazanie takie jest niezbędne, aby nowy dyrektor mógł w pełni wykonywać swoje kompetencje.

Zasady przejęcia majątku szkoły ustala organ prowadzący

Przepisy nie zawierają regulacji dotyczących przekazania majątku przez dyrektora, który kończy stosunek pracy. Niemniej takie przekazanie jest konieczne, a zasady jego dokonania mogą być przyjęte przez organ prowadzący.

W jakim terminie dokonać przekazania

Ustalenie terminu przejęcia majątku szkoły powinno w miarę możliwości nastąpić w pierwszym dniu pełnienia funkcji przez nowego dyrektora. Wówczas dotychczasowy dyrektor nie ma już kompetencji kierowniczych, ale może jeszcze dokonać przekazania. Ewentualnie przekazanie może nastąpić w ostatnim dniu kadencji dotychczasowego dyrektora. Warunkiem jest jednak to, by nowy dyrektor w tym dniu był już zatrudniony w szkole.

W takiej sytuacji nowy dyrektor nie będzie mógł jeszcze wykonywać czynności kierowniczych w dniu przekazania majątku.

Konieczna inwentaryzacja

Przekazanie każdego składnika majątku szkoły powinna poprzedzić jego inwentaryzacja. Należy ją sporządzić – jeżeli to możliwe – na dzień przekazania lub na dzień możliwie jak najbliższy dniu przekazania. Sposób przeprowadzanej inwentaryzacji zależy od rodzaju inwentaryzowanego składnika majątku.

Aby było możliwe dokonanie przejęcia, niezbędne jest sporządzenie inwentaryzacji na dzień przekazania. 

Co obejmuje inwentaryzacja

Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja dotyczy m. in.:

  • aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
  • aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych;
  • środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych.
Michał Łyszczarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql