Dodatek funkcyjny pracownika samorządowego – jak zaprzestać jego wypłaty

Dodatek funkcyjny pracownika samorządowego – jak zaprzestać jego wypłaty

Dodatek funkcyjny to składnik wynagrodzenia nie tylko nauczyciela ale także pracownika samorządowego. Przysługuje on według zasad określonych w regulaminie wynagradzania. Sprawdź, jak zgodnie z prawem zaprzestać jego wypłaty względem pracownika samorządowego.

Dodatek funkcyjny w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych

Odmiennie niż w przypadku nauczycieli w przepisach powszechnie obowiązującego prawa nie znajdziemy regulacji dotyczącej warunków przyznawania dodatku funkcyjnego pracownikom samorządowym. To regulamin wynagradzania pracowników samorządowych w danej jednostce oświaty reguluje warunki i sposób przyznawania:

  • dodatków funkcyjnych,
  • dodatków specjalnych,
  • innych dodatków

dla pracowników samorządowych (art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

W regulaminie wynagradzania może zostać ujęty:
  • katalog czynności uprawniający do dodatku funkcyjnego,
  • okres przyznania dodatku,
  • jego wysokość.

Pracownik samorządowy bez dodatku funkcyjnego

Co istotne, dodatek funkcyjny nie jest obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia pracownika samorządowego. Regulamin wynagradzania może bowiem w ogóle nie przewidywać tego typu dodatku – i wtedy nie będzie on wypłacany. Jeśli jednak regulamin przewiduje jego przyznanie, to niewypłacenie dodatku pracownikowi uprawnionemu według regulaminu byłoby naruszeniem prawa, nawet w przypadku zawarcia porozumienia w tej sprawie.

Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy, w tym regulamin wynagradzania (art. 18 § 1 Kodeksu pracy).

Aby zaprzestać wypłaty dodatku funkcyjnego w związku z pełnieniem określonej funkcji, należy więc dokonać zmiany regulaminu wynagradzania albo nakazać pracownikowi zaprzestanie pełnienia funkcji uprawniającej do dodatku.

Dodatek funkcyjny a zmiana regulaminu wynagradzania

Jeżeli wybieramy to pierwsze rozwiązanie to w pierwszej kolejności musimy zmienić regulamin wynagradzania, a dopiero na tej podstawie możemy dokonać zmian w umowie o pracę. Zmiany te mogą być dokonane w drodze:

  • porozumienia stron,
  • wypowiedzenia warunków pracy.

W przypadku porozumienia nie jest konieczne wskazywanie przyczyny jego zawarcia. Wymóg taki dotyczy natomiast wypowiedzenia (art. 30 § 4 w zw. z art. 42 § 1 Kodeksu pracy).

Nie można w drodze aneksu do umowy o pracę pozbawić pracownika dodatku, do którego zachowuje on prawo zgodnie regulaminem wynagradzania. Konieczna jest zmiana regulaminu i dopiero na tej podstawie może nastąpić modyfikacja indywidualnych warunków zatrudnienia.
dr Dariusz Dwojewski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql