Szersze uprawnienia kuratora oświaty – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy (aktualizacja)

Data publikacji: 17 listopada 2021 r.
Poleć znajomemu
Szersze uprawnienia kuratora oświaty – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy (aktualizacja)

Wzmocnienie roli kuratora oświaty coraz bliżej. Rada Ministrów przyjęła bowiem projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Przewiduje on m.in. zwiększenie wpływu organu nadzoru pedagogicznego na rezultat konkursu na stanowisko dyrektora, a także na obsadę tego stanowiska bez konkursu. Poniżej przedstawiamy planowane zmiany.

Zmiana

Objaśnienie

Wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty

Pozytywna opinia kuratora oświaty będzie wymagana do:

  • powierzenia funkcji dyrektora na okres krótszy niż 5 lat szkolnych (brak takiej opinii będzie umożliwiał powierzenie na okres 5-letni),
  • powierzenia funkcji dyrektora bez konkursu,
  • powierzenia funkcji dyrektora osobie niebędącej nauczycielem (tzw. menedżerowi),
  • odwołania z funkcji dyrektora z powołaniem się na szczególnie uzasadniony przypadek (art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego),
  • podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki,
  • połączenia szkół w zespół oraz włączenia szkoły do istniejącego zespołu.

Zmiany w składzie komisji konkursowej

Nastąpi zwiększenie liczby przedstawicieli kuratora oświaty w składzie komisji konkursowej (maksymalnie do 5) i tym samym zwiększenie liczby przysługujących im głosów w głosowaniu. Co ciekawe będzie to zawsze 5 głosów, niezależnie od liczby przedstawicieli w komisji.

Wyjaśnienia w sprawie braku realizacji zaleceń

Kurator oświaty będzie mógł zażądać od dyrektora wyjaśnienia przyczyn braku realizacji zaleceń wydanych w ramach nadzoru pedagogicznego. Termin na wyjaśnienie wyniesie 7 dni.

W dalszej kolejności możliwe będzie wyznaczenie ostatecznego 7-dniowego terminu na realizację zaleceń.

Wniosek o odwołanie dyrektora

Kurator oświaty będzie mógł wnioskować do organu prowadzącego o natychmiastowe odwołanie dyrektora z funkcji kierowniczej, jeżeli ten będzie uchylał się od realizacji zaleceń wydanych w wyniku czynności nadzoru pedagogicznego. Organ prowadzący będzie zobligowany do odwołania dyrektora w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku i do poinformowania o tym kuratora oświaty. W braku odwołania powierzenie funkcji dyrektora ma wygasnąć po upływie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o odwołanie. Wygaśnięcie stwierdzi wówczas kurator oświaty.

Rozwiązanie to jest bardzo kontrowersyjne jako że wniosek organu nadzoru pedagogicznego jest bezwzględnie wiążący dla organu prowadzącego. Tymczasem dyrektor będzie mógł tak jak dotychczas odwołać się do sądu pracy. Niemniej jednak pozwanym w takiej sytuacji będzie organ prowadzący a nie kurator oświaty. Nie wiadomo też czy sąd będzie mógł rozpoznawać zasadność złożenia wniosku o odwołanie. To czyni bardzo wątpliwym możliwości w zakresie obrony dyrektora.

Wniosek o zawieszenie dyrektora

Kurator oświaty będzie mógł wnioskować o zawieszenie dyrektora szkoły lub placówki w sytuacji gdy w ramach sprawowanego nadzoru stwierdzi uchybienia związane z zagrożeniem bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. Wniosek ten będzie wiążący

Rezygnacja z funkcji kierowniczej

Odwołanie z funkcji kierowniczej w następstwie rezygnacji z tej funkcji będzie następowało w terminie uzgodnionym przez nauczyciela składającego rezygnację i organ właściwy do odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego a nie po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia.

Dodatkowe warunki likwidacji szkoły

Szkoła samorządowa będzie mogła zostać zlikwidowana jeżeli likwidacja w szczególności:

1. nie ograniczy dostępności nauki, wychowania i opieki;
2. polepszy:

  • warunki nauki, wychowania i opieki uczniów likwidowanej szkoły oraz nie pogorszy ich w szkole lub szkołach wskazanych jako miejsce kontynuowania nauki, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny,
  • warunki stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, w przypadku gdy likwidowana szkoła prowadzi takie kształcenie;

3. nie pogorszy warunków dotarcia uczniów do szkoły, a w przypadkach, o których mowa w ust. 1b pkt 1 i 2 – również dzieci do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego;
4. jest uzasadniona zmianami demograficznymi lub prognozami dotyczącymi liczby uczniów likwidowanej szkoły, szkoły lub szkół wskazanych jako miejsce kontynuowania nauki oraz ogółem wszystkich szkół danego typu prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Opiniowanie arkusza organizacyjnego

Projekt arkusza organizacyjnego będzie opiniowany w pierwszej kolejności przez radę pedagogiczną. Opinia nie będzie wiążąca.

Nauka zdalna

Kształcenie zdalne będzie realizowane obowiązkowo w każdym przypadku zawieszenia zajęć w szkole.

Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego lub indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dyrektor będzie musiał umożliwić – na wniosek rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia – zdalną realizację zajęć (rozwiązanie to ma zostać wprowadzone na stałe).

Ocena pracy dyrektora

W braku porozumienia w zakresie oceny pracy dyrektora pomiędzy kuratorem oświaty a organem prowadzącym oceny będzie dokonywał kurator oświaty po rozpatrzeniu stanowiska organu prowadzącego.

Działalność organizacji w szkole

Przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych przez stowarzyszenia lub organizacje dyrektor będzie musiał uzyskać:

  • szczegółową informację o planie działania na terenie szkoły
  • konspekt zajęć i materiały wykorzystywane na oferowanych zajęciach,
  • pozytywną opinię kuratora oświaty dla działań takiej organizacji na terenie szkoły lub placówki.

Udział ucznia w zajęciach prowadzonych przez stowarzyszenia lub organizacje będzie wymagał pisemnej zgody rodziców niepełnoletniego ucznia lub pełnoletniego ucznia.

Nadzór pedagogiczny w szkole niepublicznej

Kurator będzie mógł wydać osobie prowadzącej szkołę niepubliczną polecenie niezwłocznego umożliwienia wykonania czynności dotyczących nadzoru pedagogicznego w szkole. Zostaną określone konsekwencje niewykonania tego polecenia.

Zmiany mają wejść w życie zasadniczo w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql