Zmiany w ramowych planach nauczania od 1 września 2024. Koniec z HiT!

Monika Fidler
Data publikacji: 11 kwietnia 2024 r.
Poleć znajomemu
Zmiany w ramowych planach nauczania od 1 września 2024. Koniec z HiT!

Od roku szkolnego 2024/2025 nie będzie już przedmiotu Historia i teraźniejszość, a do szkół wejdą zajęcia z udzielania pierwszej pomocy. Natomiast od kolejnego roku wejdzie nowy przedmiot edukacja obywatelska. Sprawdzamy, jakie zmiany przewiduje projektowane rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania.

6 głównych zmian w ramowych planach nauczania 2024

Jakie zmiany przewiduje projektowane rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania

1. Nauka pierwszej pomocy w klasach I–III szkoły podstawowej

Zajęcia te będą realizowane na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczej realizowanej w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przyrodniczej przewiduje m.in. umiejętność reagowania stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia ucznia lub innej osoby.

UWAGA! Podziału godzin na poszczególne obowiązkowe zajęcie edukacyjne będzie dokonywał nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.

2. Nauka pierwszej pomocy w klasach IV–VIII oraz szkołach ponadpodstawowych

Rozszerzenie katalogu zajęć, które są realizowane podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych (klasy IV–VIII) i ponadpodstawowych, o zajęcia dotyczące nauki udzielania pierwszej pomocy. Obecnie nauka pierwszej pomocy jest uwzględniona w podstawie programowej kształcenia ogólnego w ramach edukacji dla bezpieczeństwa – w klasie VIII szkoły podstawowej i w klasach I szkół ponadpodstawowych.

UWAGA! Nauka udzielania pierwszej pomocy podczas zajęć z wychowawcą będzie mogła odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji.

3. Rezygnacja z nauczania HiT, a od roku 2025/2026 wprowadzenie Edukacji obywatelskiej

Rezygnacja od roku szkolnego 2024/2025 z nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość w:

  • klasie I liceum ogólnokształcącego,
  • klasie I technikum,
  • klasie I branżowej szkoły I stopnia,
  • klasie I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej,
  • semestrze I i II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej

a w latach następnych w kolejnych klasach i semestrach tych szkół, aż do całkowitego wygaszenia tego przedmiotu.

UWAGA! Przedmiot ten będzie nauczany jedynie do zakończenia cyklu kształcenia przez uczniów klas II liceów ogólnokształcących i klas II/III technikum, którzy już rozpoczęli jego naukę.

Zmiana ma być wprowadzona w związku z planowanymi zmianami w podstawie programowej kształcenia ogólnego polegającymi na wprowadzeniu do podstawy programowej nowego przedmiotu dedykowanego edukacji obywatelskiej, który zastąpi przedmiot historia i teraźniejszość. Nowy przedmiot będzie realizowany od roku szkolnego 2025/2026, nie wcześniej niż od klasy II szkoły ponadpodstawowej.

Ze względu na brak przedmiotu HiT od roku szkolnego 2024/2025 nauczyciele mogą mieć mniej godzin nauczania. Zmiany mogą prowadzić do:

  • wygaszania umów nauczycieli zatrudnionych na czas określony bez możliwości kontynuacji zatrudnienia,
  • rozwiązania stosunku pracy z nauczycielami zatrudnionymi na podstawie umów na czas nieokreślony  (na podstawie art. 20 Karty Nauczyciela) i konieczności wypłaty odprawy lub przebywania nauczycieli przez 6 miesięcy w stanie nieczynnym,
  • ograniczenia zatrudnienia nauczycieli (art. 20 w związku z art. 22 Karty Nauczyciela) do wymiaru nie niższego niż ½ obowiązkowego wymiaru zatrudnienia,
  • uzupełnianie zatrudnienia w innej szkole (art. 22 Karty Nauczyciela) do wymiaru nie wyższego niż ½ obowiązkowego wymiaru zatrudnienia.

4. Zastąpienie „kwalifikacji rynkowej” – „kwalifikacjami wolnorynkowymi lub kwalifikacjami sektorowymi”

W związku z wprowadzeniem branżowego centrum umiejętności, zastąpiona zostanie dotychczasowa kwalifikacja rynkowa kwalifikacją wolnorynkową oraz wprowadzona nowa kwalifikacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, tj. sektorowa. Kwalifikacje sektorowe zostały zdefiniowane jako kwalifikacje o charakterze zawodowym, nieuregulowane odrębnymi przepisami, odpowiadające na potrzeby danej branży lub sektora i uwzględniające ich specyfikę.

UWAGA! Dotychczasowe kwalifikacje rynkowe staną się kwalifikacjami wolnorynkowymi.

5. Skrócenie z 2 lat do 1 roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej

Umożliwienie przedłużenia okresu nauki uczniom branżowej szkoły II stopnia lub szkoły policealnej, którym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym lub w szkole ponadpodstawowej, o 1 rok, a nie – tak jak dotychczas – o 2 lata. Pozostawienie dotychczasowego rozwiązania oznaczałoby, w większości przypadków, realizację podwójnego okresu nauczania.

6. Zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia

Zwiększenie wymiaru godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (odpowiednio zmniejszenie tego wymiaru w klasie I branżowej szkoły II stopnia)oraz umożliwienie dyrektorowi tej szkoły zaplanowania takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł przystąpić do egzaminu zawodowego w styczniu lub w lutym danego roku. W związku z powyższym zaproponowano przesunięcie z klasy I do klasy II po jednej godzinie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki oraz umożliwiono dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia ustalenie w klasie II wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących (z wyjątkiem zajęć z wychowania fizycznego), realizowanych w semestrze pierwszym albo drugim, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie II.

Obecnie obowiązuje rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2024 r. poz. 80). Rozporządzenie to utraci moc z dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, tj. 1 września 2024 r.
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql