Niejednokrotnie pracownicy lub inne osoby, które chcą skorzystać z funduszu socjalnego, nie chcą składać oświadczeń o wysokości dochodów na osobę w rodzinie. Czasami niestety zdarza się także, że takie oświadczenia zawierają nieprawdziwe informacje. Jakie rozwiązania tych problemów można przewidzieć w regulaminie ZFŚS?
Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Aby tę sytuację wykazać, wnioskodawca składa oświadczenie (art. 8 ust. 1-1a ustawy o ZFŚS).
Jakie mogą być sankcje za niezłożenie takiego oświadczenia? Przepisy nie odnoszą się do tej kwestii. Zauważmy, jednak, że różnicowanie prawa do świadczeń powinno być zależne wyłącznie od sytuacji socjalnej a nie od samego faktu niezłożenia dokumentów. Dlatego należy jedno z poniższych rozwiązań, w zależności od rozwiązań przyjętych w zakresie różnicowania świadczeń.
W praktyce dość często stosuje się też rozwiązanie, zgodnie z którym niezłożenie oświadczenia skutkuje odmową przyznania świadczenia. Zwykle organy kontrolne akceptują taki zapis w regulaminie ZFŚS. Ja jednak uważam, że jest niezgodne z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, ponieważ w istocie uzależnia przyznanie świadczenia ulgowego od kwestii innej niż sytuacja socjalna.
Z tych samych względów nie można w regulaminie pozbawić prawa do świadczeń osoby, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie (niezależnie od tego czy umyślnie czy wskutek pomyłki). Za to taka osoba, jeżeli świadomie usiłowała wprowadzić pracodawcę w błąd, może nawet ponieść odpowiedzialność karną za usiłowanie oszustwa i poświadczenie nieprawdy w dokumencie mającym znaczenie prawne.