Jaka procedura obowiązuje przy zmianie szkoły podczas wakacji

Jacek Miklasiński
Data publikacji: 10 lipca 2023 r.
Poleć znajomemu
Jaka procedura obowiązuje przy zmianie szkoły podczas wakacji

Przepisy oświatowe nie zawierają precyzyjnych uregulowań dotyczących postępowania w przypadku zmiany szkoły podczas wakacji. Wydaje się jednak, że najlepiej byłoby, gdyby uczeń został przyjęty z datą 1 września 2023 r. W tej sytuacji zastosowanie mają przepisy art. 164 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe.

Przechodzenie ucznia do innej szkoły

Zgodnie z przywołanymi przepisami w przypadku przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej jednego typu o przyjęciu ucznia do szkoły publicznej decyduje dyrektor szkoły. Uczeń przechodzący ze szkoły publicznej i niepublicznej jest przyjmowany do odpowiedniej klasy po dokonaniu oceny zakresu kształcenia zrealizowanego w szkole, do której uczeń uczęszczał, na podstawie kopii arkusza ocen ucznia, poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, do której uczeń uczęszczał.

Jest jednak wskazane, by do końca roku szkolnego, czyli do 31 sierpnia br., uczeń pozostawał uczniem swojej dotychczasowej szkoły. Doprowadzenie do takiego stanu rzeczy będzie wymagać od dyrektora nawiązania porozumienia z rodzicami ucznia. Niezbędny też będzie kontakt pomiędzy dyrektorami obu szkół.

Odpowiednie zapisy w dokumentacji szkolnej

Jest istotne, by data opuszczenia szkoły i data przyjęcia do nowej szkoły pozostawały w odpowiednim porządku chronologicznym. Za takim rozwiązaniem przemawia również brzmienie § 4 ust. 1-3 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Szkoła dla dzieci i młodzieży prowadzi księgę uczniów.  Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia, a także datę rozpoczęcia nauki w danej szkole oraz oddział, do którego ucznia przyjęto. W księdze uczniów odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. Wpisów w księdze uczniów dokonuje się chronologicznie według dat rozpoczęcia przez uczniów nauki w danej szkole.

Nie ma przepisu, który nakazywałby czy zakazywałby rodzicom przeniesienia ucznia do innej szkoły w trakcie trwania wakacji. Również i dyrektor szkoły nie ma takich prawnych ograniczeń. Przepisy dotyczące SIO należy również i w takiej sytuacji  stosować odpowiednio. Z urzędowego punktu widzenia lepszym jest jednak rozwiązanie proponowane powyżej.
Jacek Miklasiński

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql