Oświadczenie pracownika szkoły o prowadzeniu działalności gospodarczej – kiedy wymagane

Data publikacji: 2 grudnia 2021 r.
Poleć znajomemu
Oświadczenie pracownika szkoły o prowadzeniu działalności gospodarczej – kiedy wymagane

Część pracowników szkoły powinna złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Termin złożenia oświadczenia uzależniony jest od tego, czy pracownik prowadzi taką działalność w dniu podjęcia zatrudnienia. Sprawdź, kiedy pracownicy szkoły składają oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz czy oświadczenie muszą złożyć także ci, którzy działalności takiej nie prowadzą.

Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej wymagane na stanowiskach urzędniczych w szkole

Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej pracownik jest obowiązany określić jej charakter. Pracownik ten jest również obowiązany składać odrębne oświadczenia w przypadku zmiany charakteru prowadzonej działalności gospodarczej (art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych). 

Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy tylko pracowników szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, którzy zajmują stanowiska urzędnicze.

Termin złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej przez pracownika szkoły

Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym jest obowiązany złożyć kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru. Jeśli pracownik w momencie zatrudnienia prowadzi działalność gospodarczą, powinien złożyć oświadczenie w tym zakresie.

Pracownik szkoły powinien złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej po jej podjęciu oraz ewentualnie przy zatrudnieniu, jeśli zatrudniając się działalność taką prowadzi.

Oświadczenie o niewykonywaniu działalności gospodarczej – możliwe ale niekonieczne

Niektórzy autorzy uważają, że oświadczenie powinien złożyć każdy pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, z tym zastrzeżeniem, że osoba, która takiej działalności nie prowadzi miałaby złożyć oświadczenie, że właśnie o jej nieprowadzeniu. Jakkolwiek złożenie oświadczenia o tym, że nie prowadzi się działalności nie ma żadnego wpływu na sytuację pracownika i oświadczenie takie można przyjąć, to jednak w mojej ocenie nie ma podstaw do jego egzekwowania.

Pracownicy samorządowi, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej w zasadzie nie mają obowiązku składania oświadczeń w tym zakresie.
dr Patryk Kuzior

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql