Młodzież nauczy się rozumieć architekturę

Data publikacji: 26 lutego 2013 r.
Poleć znajomemu

Już wkrótce w dwunastu szkołach gimnazjalnych oraz licealnych na terenie całego kraju rozpoczną się zajęcia z zakresu architektury i urbanistyki. Za realizację pilotażowego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni” odpowiedzialna jest Izba Architektów RP, natomiast honorowy patronat nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej.

Już wkrótce w dwunastu szkołach gimnazjalnych oraz licealnych na terenie całego kraju rozpoczną się zajęcia z zakresu architektury i urbanistyki. Za realizację pilotażowego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni” odpowiedzialna jest Izba Architektów RP, natomiast honorowy patronat nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej.

Projekt jest adaptacją irlandzkiego programu stosowanego w szkołach średnich

Głównym założeniem realizowanego projektu jest przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych elementarnych pojęć z zakresu architektury i urbanistyki, budowanie ich świadomości społecznej, uczenie identyfikacji z miejscem zamieszkania oraz wzbudzenie chęci wpływania na losy własne i bliskiego otoczenia.  “Kształtowanie przestrzeni” jest adaptacją irlandzkiego pierwowzoru pod tym samym tytułem. W Irlandii program został przyjęty przez tamtejsze ministerstwo edukacji do stosowania w szkołach średnich, w tzw. "roku przejściowym". Jest skierowany do młodzieży, w grupie wiekowej 16-17 lat, co w polskim systemie edukacyjnym umiejscawia go na poziomie ostatniej klasy gimnazjum lub w liceum - mówi Małgorzata Gruszka, jedna z osób zaangażowanych w projekt, członek Krajowej Rady Izby Architektów RP.

Do programu zgłosiło się dwanaście szkół ponadpodstawowych z całego kraju, w których ponad 300-stu uczniów będzie uczęszczać na zajęcia o architekturze i urbanistyce.
Do wyboru trzy moduły

Nauczyciele, w dostosowaniu do zainteresowań uczniów, wybiorą jeden z trzech modułów trwających po 10 godzin każdy. Pierwszy z nich „Mój dom” dotyczyć będzie projektowania i aranżacji wnętrz oraz architektury budynku. Drugi moduł „Dzielnica, moduł, wieś, metropolia” traktować będzie o przestrzeni publicznej, natomiast ostatnia część programu - „Historia architektury”, umożliwi młodzieży bliższe poznanie stylów architektonicznych. Przystąpienie do programu nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów ze strony szkół.

Za udział w projekcie ocena na  świadectwie

Program edukacyjny nie jest podręcznikiem przeznaczonym dla uczniów. Stanowi zestaw gotowych scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczycieli, o dowolnej specjalizacji. Zawiera komplet arkuszy informacyjnych i arkuszy pracy, przeznaczonych do rozdania uczniom przez nauczyciela w ramach prowadzonej lekcji. Zajęcia zakończą się projektem na dowolny temat, prezentowanym przez uczniów na forum klasy bądź szkoły, a zwieńczonym oceną na świadectwie - dodaje Małgorzata Gruszka z IARP.

Docelowo program ma być wprowadzony do oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych

Z myślą o wszystkich szkołach uczestniczących w programie, Izba Architektów RP przygotowała specjalne szkolenia tematyczne dla nauczycieli. Zajęcia zakończą się przygotowaniem projektów grupowych, spośród których - w ramach konkursu - pomysłodawca programu wybierze zwycięzców w dwóch kategoriach:  gimnazja oraz licea, a także przyzna wyróżnienia najbardziej zaangażowanym uczniom i nauczycielom. 

Wręczenie nagród, połączone z prezentacją najciekawszych prac, odbędzie się na uroczystej gali, która będzie miała miejsce w pierwszej połowie czerwca tego roku w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego przy okazji wystawy „Plany na przyszłość”.
W planach jest organizacja kolejnych zajęć na znacznie większą skalę, wzbogaconych o wnioski z programu pilotażowego. Docelowo program ma zostać wprowadzony do gotowej oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych.

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

wiper-pixel