Młodzież nauczy się rozumieć architekturę

Data publikacji: 26 lutego 2013 r.
Poleć znajomemu

Już wkrótce w dwunastu szkołach gimnazjalnych oraz licealnych na terenie całego kraju rozpoczną się zajęcia z zakresu architektury i urbanistyki. Za realizację pilotażowego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni” odpowiedzialna jest Izba Architektów RP, natomiast honorowy patronat nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej.

Projekt jest adaptacją irlandzkiego programu stosowanego w szkołach średnich

Głównym założeniem realizowanego projektu jest przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych elementarnych pojęć z zakresu architektury i urbanistyki, budowanie ich świadomości społecznej, uczenie identyfikacji z miejscem zamieszkania oraz wzbudzenie chęci wpływania na losy własne i bliskiego otoczenia.  “Kształtowanie przestrzeni” jest adaptacją irlandzkiego pierwowzoru pod tym samym tytułem. W Irlandii program został przyjęty przez tamtejsze ministerstwo edukacji do stosowania w szkołach średnich, w tzw. "roku przejściowym". Jest skierowany do młodzieży, w grupie wiekowej 16-17 lat, co w polskim systemie edukacyjnym umiejscawia go na poziomie ostatniej klasy gimnazjum lub w liceum - mówi Małgorzata Gruszka, jedna z osób zaangażowanych w projekt, członek Krajowej Rady Izby Architektów RP.

Do programu zgłosiło się dwanaście szkół ponadpodstawowych z całego kraju, w których ponad 300-stu uczniów będzie uczęszczać na zajęcia o architekturze i urbanistyce.
Do wyboru trzy moduły

Nauczyciele, w dostosowaniu do zainteresowań uczniów, wybiorą jeden z trzech modułów trwających po 10 godzin każdy. Pierwszy z nich „Mój dom” dotyczyć będzie projektowania i aranżacji wnętrz oraz architektury budynku. Drugi moduł „Dzielnica, moduł, wieś, metropolia” traktować będzie o przestrzeni publicznej, natomiast ostatnia część programu - „Historia architektury”, umożliwi młodzieży bliższe poznanie stylów architektonicznych. Przystąpienie do programu nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów ze strony szkół.

Za udział w projekcie ocena na  świadectwie

Program edukacyjny nie jest podręcznikiem przeznaczonym dla uczniów. Stanowi zestaw gotowych scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczycieli, o dowolnej specjalizacji. Zawiera komplet arkuszy informacyjnych i arkuszy pracy, przeznaczonych do rozdania uczniom przez nauczyciela w ramach prowadzonej lekcji. Zajęcia zakończą się projektem na dowolny temat, prezentowanym przez uczniów na forum klasy bądź szkoły, a zwieńczonym oceną na świadectwie - dodaje Małgorzata Gruszka z IARP.

Docelowo program ma być wprowadzony do oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych

Z myślą o wszystkich szkołach uczestniczących w programie, Izba Architektów RP przygotowała specjalne szkolenia tematyczne dla nauczycieli. Zajęcia zakończą się przygotowaniem projektów grupowych, spośród których - w ramach konkursu - pomysłodawca programu wybierze zwycięzców w dwóch kategoriach:  gimnazja oraz licea, a także przyzna wyróżnienia najbardziej zaangażowanym uczniom i nauczycielom. 

Wręczenie nagród, połączone z prezentacją najciekawszych prac, odbędzie się na uroczystej gali, która będzie miała miejsce w pierwszej połowie czerwca tego roku w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego przy okazji wystawy „Plany na przyszłość”.
W planach jest organizacja kolejnych zajęć na znacznie większą skalę, wzbogaconych o wnioski z programu pilotażowego. Docelowo program ma zostać wprowadzony do gotowej oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych.

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel