Nauka zdalna według nowego rozporządzenia

Data publikacji: 13 września 2022 r.
Poleć znajomemu
Nauka zdalna według nowego rozporządzenia

Już dziś w życie wchodzi rozporządzenie regulujące szczegółowe zasady organizacji kształcenia zdalnego w szkołach i placówkach oświatowych – zarówno publicznych jak i niepublicznych. Sprawdź, jakie rozwiązania zostały w nim przewidziane.

6 kwestii uwzględnianych w ramach nauczania zdalnego

W rozporządzeniu wskazano, że w ramach kształcenia zdalnego należy uwzględnić:

  • równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
  • możliwości psychofizyczne uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
  • łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
  • konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

Ile potrwają zajęcia zdalne

Zajęcia zdalne mogą być organizowane w:

  • oddziałach,
  • grupie międzyoddziałowej,
  • grupie międzyklasowej,
  • grupie wychowawczej.

Co do zasady godzina zajęć zdalnych ma trwać 45 minut, przy czym możliwe będzie zarówno jej skrócenie do 30 minut jak i wydłużenie do 60 minut. Z kolei w przedszkolu zajęcia będzie można skrócić do 15 minut, ale nie będzie można ich wydłużyć.

Konsultacje w czasie nauki

Jeżeli nauczanie zdalne będzie trwało dłużej niż 30 dni, wówczas konieczne będzie zapewnienie konsultacji z nauczycielem prowadzącym dane zajęcia dla uczniów i rodziców - w miarę ich potrzeb i możliwości organizacyjnych szkoły. Konsultacje te powinny być organizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem – indywidualnie lub grupowo.

O formach i terminach konsultacji nauczyciel musi powiadomić uczniów i ich rodziców.

Ogólnie rzecz ujmując, współpracę nauczycieli z rodzicami i uczniami – nie tylko w zakresie konsultacji – będzie musiał koordynować dyrektor.

Zmiany w programach nauczania i rozkładach zajęć

W związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego (i na jego okres) dyrektor będzie mógł w porozumieniu z radą pedagogiczną zmienić:

  • zakres treści nauczania wynikający z realizowanych programów nauczania oraz ramowych planów nauczania
  • tygodniowy zakres treści nauczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
  • tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w szkole zajęć zdalnych.
O wprowadzonych zmianach trzeba będzie niezwłocznie zawiadomić organ nadzoru pedagogicznego.

Dodatkowo w przypadku zawieszenia zajęć z powodu:

  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego nieodpowiednia temperatura i organizacja imprez ogólnopolskich czy międzynarodowych

dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców ma ustalić potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego i w takiej sytuacji modyfikuje ten program.

Szczególne rozwiązania w zakresie kształcenia specjalnego i nie tylko

Dyrektor będzie informował uczniów i ich rodziców także o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji:

  • kształcenia specjalnego,
  • pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • indywidualnego nauczania,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • dodatkowych zajęć języka polskiego dla cudzoziemców,
  • dodatkowych zajęć wyrównawczych dla cudzoziemców i obywateli polskich nieznających języka polskiego.

Poza tym dla uczniów, którzy ze względu na rodzaj niepełnosprawności nie będą mogli uczestniczyć w zajęciach zdalnych w miejscu zamieszkania, dyrektor zapewni taką możliwość na terenie szkoły – na wniosek rodziców. Ewentualnie w grę będzie wchodziły zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. Z kolei dla ucznia z trudną sytuacją rodzinną dyrektor na wniosek rodziców będzie mógł zorganizować zajęcia n terenie szkoły. To wszystko będzie możliwe pod warunkiem, że:

  • będzie dało zapewnić się bezpieczne i higieniczne warunki nauki na terenie tego szkoły
  • na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia.

W opisanych wyżej przypadkach możliwe będzie też zorganizowanie zajęć dla ww. uczniów na terenie innej szkoły.

Zajęcia zawodowe a zdalne nauczanie

Nie w każdym przypadku zawieszenie zajęć będzie prowadziło do zdalnego nauczania. W:

  • szkole prowadzącej kształcenie zawodowe,
  • placówce kształcenia ustawicznego,
  • centrum kształcenia zawodowego

zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu oraz z zakresu kształcenia zawodowego praktycznego w formach pozaszkolnych będą realizowane zdalnie w ograniczonym zakresie. Zdalnym nauczaniem będą bowiem objęte:

  • praktyki zawodowe dla uczniów techników, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych – w formie projektu edukacyjnego (we współpracy z pracodawcą lub indywidualnym gospodarstwem rolnym) lub wirtualnego przedsiębiorstwa,
  • zajęcia praktyczne – w takim zakresie, w jakim będzie można to pogodzić z programem nauczania w danym zawodzie.

Niezrealizowane zajęcia praktyczne zostaną odłożone na okres po zawieszeniu zajęć.

Wycieczki nie będą zakazane

W czasie zawieszenia nadal będzie można organizować wycieczki szkolne i inne aktywności w ramach krajoznawstwa i turystyki. Warunkiem będzie brak zagrożenia dla życia i zdrowia uczniów.

Wszystkie przedstawione rozwiązania dotyczą także przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, oczywiście z wyjątkiem kształcenia zawodowego.
  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql