Coraz częściej w szkołach organizuje się imprezy Halloween. Czy dyrektor szkoły powinien wydać zgodę na organizację takiej imprezy? Sprawdzamy przepisy!
Dyrektor szkoły kieruje jej działalnością (art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe). Nie wystarczy więc poinformowanie dyrektora o zamiarze organizacji święta Halloween (np. przez nauczycieli języka angielskiego). Trzeba uzyskać na to jego zgodę. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy taka impreza nie była uwzględniona w żadnych szkolnych planach pracy czy też przyjętych do realizacji programach.
Należy przy tym zauważyć, że w myśl art. 26 ust. 1 ww. ustawy szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Można się zastanowić, czy organizacja Halloween w szkole wynika z przyjętych programów nauczania. Często bowiem organizacja takiej imprezy spotyka się ze sprzeciwem różnych środowisk, organizacji, instytucji i rodziców.
Dokument taki powinien trafić do rodziców uczniów, od których należy uzyskać zgodę (pisemną) na udział ich dziecka w tym wydarzeniu. Warto w tej sytuacji uzyskać również aprobatę rady rodziców. Wynika to z art. 84 ust. pkt 1 ustawy, który mówi, że rada uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Może również występować do dyrektora i innych organów szkoły z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach.