Jak uruchomić międzyszkolny zespół nauczania języka mniejszości narodowej

Wanda Pakulniewicz
Data publikacji: 23 marca 2021 r.
Poleć znajomemu
Jak uruchomić międzyszkolny zespół nauczania języka mniejszości narodowej

Często uczniowie zgłaszający się na nauczanie języka danej mniejszości nie mogą mieć organizowanych zajęć w szkole. Zbyt mała liczba zgłoszeń nakazuje dyrektorowi przekazanie organizacji takich zajęć organowi prowadzącemu. Przedstawiamy procedurę organizowania międzyszkolnych zespołów nauczania języka mniejszości narodowej.

Jeśli jest zbyt mała liczba uczniów, zajęcia organizuje organ prowadzący

Przedszkola, szkoły i placówki publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych (w rozumieniu art. 2 ustawy z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym) oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:

  • nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, oraz języka regionalnego,
  • nauki własnej historii i kultury.
Jeżeli z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych uczniów (określonej w rozporządzeniu) albo braku nauczyciela dyrektor nie będzie miał możliwości zorganizowania nauczania języka danej mniejszości w szkole, to organizację nauki języka mniejszości narodowej przejmuje organ prowadzący.

7 kroków postępowania, czyli procedura organizacji zajęć

Przedstawiamy procedurę organizowania międzyszkolnych zespołów nauczania języka mniejszości narodowej – opracowaną w oparciu o przepisy rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2017 r.:

KROK 1

Dyrektor szkoły, w terminie do 20 września danego roku, przyjmuje wnioski rodziców uczniów (pełnoletnich uczniów) o objęcie danego ucznia nauką języka mniejszości narodowej lub języka regionalnego.

Wnioski składa się w wersji papierowej.

KROK 2

Dyrektor szkoły przekazuje organowi prowadzącemu, w terminie do 30 września danego roku szkolnego, listę uczniów zgłoszonych na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego z prośbą o objęcie ucznia (uczniów) nauką języka w międzyszkolnym zespole nauczania mniejszości narodowej.

KROK 3

Burmistrz (prezydent, wójt), uwzględniając miejscowe warunki komunikacyjne, typuje szkołę, przy której będzie powołany  międzyszkolny zespół nauczania mniejszości oraz omawia warunki funkcjonowania zespołu z dyrektorem tej szkoły.

KROK 4

Burmistrz (prezydent, wójt) wydaje decyzję w sprawie powołania międzyszkolnego zespołu nauczania mniejszości przy wytypowanej szkole (jeżeli zgłoszono co najmniej trzech uczniów).

KROK 5

Burmistrz (prezydent, wójt) wyznacza dyrektorowi szkoły, przy której będzie funkcjonował międzyszkolny zespół nauczania mniejszości, zakres zadań związanych z założeniem i prowadzeniem zespołu (na piśmie).

KROK 6

Dyrektor wykonuje powierzone mu zadania, w tym;

  • organizuje nauczanie języka mniejszości narodowej zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia,
  • odpowiada ze opracowanie regulaminu międzyszkolnego zespołu nauczania danej mniejszości narodowej,
  • opracowuje aneks do arkusza organizacji i przedkłada go do zatwierdzenia celem zapewnienia środków na realizację zadania.

KROK 7

Jednocześnie dyrektorzy szkół macierzystych wydają rodzicom ucznia (pełnoletniemu uczniowi) kopię złożonego wniosku. Z chwilą przyjęcia ucznia do międzyszkolnego zespołu nauczania języka mniejszości narodowej rodzice ucznia (pełnoletni uczniowie) składają kopię wniosku do dyrektora szkoły, przy której jest zorganizowany zespół (oryginał wniosku pozostaje w szkole, do której uczęszcza dziecko).

W uzasadnionych przypadkach organy prowadzące szkoły mogą wspólnie prowadzić zespoły międzyszkolne, ustalając w drodze porozumienia zasady ich prowadzenia.

Wanda Pakulniewicz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql