Często uczniowie zgłaszający się na nauczanie języka danej mniejszości nie mogą mieć organizowanych zajęć w szkole. Zbyt mała liczba zgłoszeń nakazuje dyrektorowi przekazanie organizacji takich zajęć organowi prowadzącemu. Przedstawiamy procedurę organizowania międzyszkolnych zespołów nauczania języka mniejszości narodowej.
Przedszkola, szkoły i placówki publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych (w rozumieniu art. 2 ustawy z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym) oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
Przedstawiamy procedurę organizowania międzyszkolnych zespołów nauczania języka mniejszości narodowej – opracowaną w oparciu o przepisy rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2017 r.:
KROK 1
Dyrektor szkoły, w terminie do 20 września danego roku, przyjmuje wnioski rodziców uczniów (pełnoletnich uczniów) o objęcie danego ucznia nauką języka mniejszości narodowej lub języka regionalnego.
KROK 2
Dyrektor szkoły przekazuje organowi prowadzącemu, w terminie do 30 września danego roku szkolnego, listę uczniów zgłoszonych na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego z prośbą o objęcie ucznia (uczniów) nauką języka w międzyszkolnym zespole nauczania mniejszości narodowej.
KROK 3
Burmistrz (prezydent, wójt), uwzględniając miejscowe warunki komunikacyjne, typuje szkołę, przy której będzie powołany międzyszkolny zespół nauczania mniejszości oraz omawia warunki funkcjonowania zespołu z dyrektorem tej szkoły.
KROK 4
Burmistrz (prezydent, wójt) wydaje decyzję w sprawie powołania międzyszkolnego zespołu nauczania mniejszości przy wytypowanej szkole (jeżeli zgłoszono co najmniej trzech uczniów).
KROK 5
Burmistrz (prezydent, wójt) wyznacza dyrektorowi szkoły, przy której będzie funkcjonował międzyszkolny zespół nauczania mniejszości, zakres zadań związanych z założeniem i prowadzeniem zespołu (na piśmie).
KROK 6
Dyrektor wykonuje powierzone mu zadania, w tym;
KROK 7
Jednocześnie dyrektorzy szkół macierzystych wydają rodzicom ucznia (pełnoletniemu uczniowi) kopię złożonego wniosku. Z chwilą przyjęcia ucznia do międzyszkolnego zespołu nauczania języka mniejszości narodowej rodzice ucznia (pełnoletni uczniowie) składają kopię wniosku do dyrektora szkoły, przy której jest zorganizowany zespół (oryginał wniosku pozostaje w szkole, do której uczęszcza dziecko).
W uzasadnionych przypadkach organy prowadzące szkoły mogą wspólnie prowadzić zespoły międzyszkolne, ustalając w drodze porozumienia zasady ich prowadzenia.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń