Zgodnie z przepisami wniosek o dofinansowanie kształcenia młodocianych powinien być złożony w terminie 3 miesięcy od daty zdania egzaminu czeladniczego, zawodowego lub potwierdzającego przyuczenie do wykonywania określonej pracy. Sprawdź jednak, czy na podstawie przepisów covidowych możliwe jest przywrócenie terminu na złożenie takiego wniosku.
Zasady przyznawania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika wynikają z przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 122 ust. 7 tej ustawy dofinansowanie jest przyznawane na wniosek pracodawcy złożony w terminie 3 miesięcy od dnia zdania przez młodocianego pracownika:
Termin liczony jest zgodnie z zasadą wynikającą z art. 57 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym terminy liczone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca.
Termin określony w art. 122 ust. 7 ustawy – Prawo oświatowe jest terminem prawa materialnego i jako taki nie podlega przywróceniu. Jest to termin zawity. Upływ terminu oznacza dla pracodawcy brak możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie, a złożony wniosek po terminie podlega rozstrzygnięciu decyzją o odmowie przyznania dofinansowania. Stanowisko to zgodne jest z poglądami judykatury i doktryny.
Kodeks postępowania administracyjnego (art. 58) przewiduje możliwość przywrócenia terminu. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Przywrócenie terminu do złożenia tej prośby jest niedopuszczalne.
Przepis ten jednak nie ma zastosowania do terminów materialnoprawnych. Jak wskazuje P. Przybysz w Komentarzu do art. 58 kpa (publ. Lex/el. 2021) – wprawdzie stylistyka omawianego artykułu wskazuje na to, że jest możliwe przywrócenie każdego terminu, pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w komentowanym przepisie, jednakże wniosek taki jest błędny. Nie jest możliwe przywrócenie terminu materialnoprawnego (zob. np. wyrok NSA z 24 listopada 1994 r., SA/Ka 1230/94, Lex nr 26528; wyrok NSA z 14 marca 1997 r., I SA/Kr 1231/96, Lex nr 29317; wyrok NSA z 28 maja 1997 r., I SA/Gd 2334/96, Lex nr 31560; wyrok NSA z 28 października 1998 r. SA/Rz 640/97, Lex nr 1691025; wyrok NSA z 8 kwietnia 1999 r., II SA/Gd 26/99, ONSA 2000, nr 2, poz. 69).
Zatem na podstawie art. 58 kpa nie ma możliwości przywrócenia terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników.
Przepisy materialnoprawne mogą być przywrócone przepisem ustawy, a przez organ administracji jedynie wówczas, gdy możliwość taką przewidują przepisy szczególne. Co do zasady nie jest jednak możliwe przywrócenie terminu z urzędu.
Takim szczególnym przepisem umożliwiającym przywrócenie terminu jest art. 15zzzzzn2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z przywołanym przepisem w przypadku stwierdzenia uchybienia przez stronę w okresie obowiązywania stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów:
1) od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed organem administracji publicznej;
2) do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki;
3) przedawnienia;
4) których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności, a także popadnięcie w opóźnienie;
5) zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony;
6) do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju – organ administracji publicznej zawiadamia stronę o uchybieniu terminu.
W zawiadomieniu, o którym mowa wyżej, organ administracji publicznej wyznacza stronie termin 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu. W przypadku, o którym mowa w art. 58 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w terminie 30 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu.
Przepis ten wskazuje na możliwość przywrócenia terminu, również materialnoprawnego, w okresie epidemii. W Polsce stan epidemii nadal nie został odwołany, a więc przepis ten ma zastosowanie. Na podstawie ww. przepisu organ administracji ma obowiązek zawiadomienia strony o uchybieniu terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika i wyznaczenia 30-dniowego terminu, w którym strona może złożyć wniosek o przywrócenie terminu, zgodnie z art. 15zzzzzn2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń