Zasady aktualizacji danych w przypadku zmiany nazwy lub siedziby szkoły

Zasady aktualizacji danych w przypadku zmiany nazwy lub siedziby szkoły

Zmiana nazwy lub siedziby szkoły wymaga dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP i REGON i zmiany pieczątek. Pieczątki należy zmienić niezwłocznie. Aktualizację zgłoszenia dotyczącą NIP należy dokonać w terminie 7 dni od dnia zmiany nazwy szkoły, a aktualizację danych REGON – w terminie 14 dni od dnia zmiany nazwy szkoły.

Aktualizacja danych dotyczących NIP

Zasady nadawania i aktualizacji numerów NIP określa ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z art. 3 tej ustawy identyfikatorem podatkowym jest m.in. NIP. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera:

  • pełną i skróconą nazwę,

  • formę organizacyjno-prawną,

  • adres siedziby,

  • numer identyfikacyjny REGON,

  • organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ,

  • wykaz rachunków bankowych,

  • adresy miejsc prowadzenia działalności,

  • dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP,

  • adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej,

  • przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Jeśli dane te ulegną zmianie, to należy dokonać aktualizacji danych na formularzu zgłoszeniaaktualizacyjnego, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia MF w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających.

Terminy dokonania aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym

Terminy określone zostały w art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z tym przepisem aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym należy dokonać w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych – w tym przypadku termin liczy się od dnia, w którym dokonano zmiany nazwy szkoły.

Jeśli zmiana nazwy szkoły poprzez nadanie szkole imienia została dokonana w drodze uchwały, to termin na dokonanie zmian NIP-u liczy się od dnia wejście w życie uchwały w sprawie nadania imienia szkole i zmianie nazwy szkoły.

Okoliczności uzasadniające wpis, zmianę lub skreślenie z rejestru REGON

Natomiast odnośnie numeru REGON wskazać należy, że zasady prowadzenia rejestru urzędowego REGON określa rozporządzenie RM w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń. Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia rejestr REGON jest aktualizowany w zakresie wpisu, zmiany informacji objętych wpisem oraz skreślenia informacji, na podstawie danych przekazywanych z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) – w przypadku przedszkoli, szkół i placówek i innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty, i ich zespołów.

Do rejestru REGON wpisywane są informacje o jednostkach nieposiadających osobowości prawnej określone w art. 42 ust. 3 ustawy o statystyce publicznej. Są to następujące dane:

1) nazwa i adres siedziby, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - dodatkowo nazwisko i imiona oraz miejsce zamieszkania i identyfikator systemu ewidencji ludności (PESEL), o ile taki posiada;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu;

2a) numery identyfikacyjne wspólników spółki cywilnej, o ile takie posiadają, nazwisko i imiona albo firma wspólników spółki cywilnej wraz z numerem PESEL osoby fizycznej prowadzącej działalność, o ile taki posiada;

3) forma prawna i forma własności;

4) wykonywana działalność, w tym rodzaj przeważającej działalności;

5) daty: powstania podmiotu, rozpoczęcia działalności, zawieszenia i wznowienia działalności, wpisu do ewidencji lub rejestru, orzeczenia o ogłoszeniu upadłości, zakończenia postępowania upadłościowego, zakończenia działalności albo trwałego zakończenia działalności w przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, skreślenia z ewidencji lub rejestru, wpisu oraz skreślenia z rejestru podmiotów;

6) nazwa organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwa rejestru (ewidencji) i nadany przez ten organ numer;

7) przewidywana liczba pracujących;

8) w przypadku gospodarstw rolnych powierzchnia ogólna i użytków rolnych;

9) o ich jednostkach lokalnych w zakresie informacji określonych w pkt 1 i 4-8;

10) numer telefonu i faksu siedziby, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot takie posiada i poda je do rejestru podmiotów.

Zatem, jeśli zmianie uległy powyższe dane, to aktualizacji należy dokonać w oparciu o bazę SIO w odniesieniu do szkół i innych jednostek oświatowych. Zgodnie z art. 42 ust. 6 ustawy o statystyce publicznej podmiot jest zobowiązany do zgłoszenia odpowiedniego wniosku w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających wpis, zmianę lub skreślenie z rejestru REGON.

Po zmianie nazwy szkoły, należy wymienić pieczątki

Odnośnie zmiany pieczątek to wskazać należy, że należy dokonać zmiany pieczątek niezwłocznie. Szkoła ma obowiązek posługiwać się aktualną nazwą, a więc po zmianie nazwy szkoły należy wymienić pieczątki, ponieważ dotychczasowe pieczątki zawierają nieaktualną nazwę, którą to nazwą szkoła nie może się już posługiwać. 

Joanna Swadźba

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql