Dwa sposoby ujmowania wydatków na program Laboratoria Przyszłości

Marta Banach
Data publikacji: 8 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Dwa sposoby ujmowania wydatków na program Laboratoria Przyszłości

W praktyce, jednostki budżetowe ujmują wydatki finansowane z programu Laboratoria Przyszłości w dwojaki sposób, który zależy od tego, jak organy prowadzące szkoły wprowadziły do budżetu środki na realizację programu, a co za tym idzie, w jakich paragrafach klasyfikacji budżetowej wydatków – bieżących lub majątkowych – zostały zwiększone plany finansowe szkół.

Jeżeli w organie prowadzącym środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości zostały wprowadzone po stronie dochodowej w § 218 „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19”, to szkoły po stronie wydatkowej ujmują te środki jako wydatki bieżące w § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” / 424 „Zakup środków dydaktycznych i książek”.

Jeżeli natomiast w organie prowadzącym środki na realizację programu zostały wprowadzone po stronie dochodowej w § 609 „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19”, to szkoły, po stronie wydatkowej ujmują te środki jako wydatki majątkowe w § 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”.

Dochody i wydatki powinny być klasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Ponadto jednostki oświatowe powinny ewidencjonować majątek zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości oraz w rozporządzeniach regulujących gospodarkę finansową jednostek budżetowych, uwzględniając zapisy polityki rachunkowości, które ustala kierownik każdej jednostki.

Poniżej na przykładach przedstawiono ewidencję księgową wydatków z programu Laboratoria Przyszłości.

Przykład 1

Założenia: Szkoła otrzymała środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości w kwocie 30.000,00 zł, z których zakupiła pomoce dydaktyczne (§ 4240 „Zakup środków dydaktycznych i książek”).

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1

WB – Wpływ środków z organu na realizację programu

130

223*

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

2

Fa – zakup pomocy dydaktycznych i przyjęcie na stan

013

201

401

072

3

Wb – Zapłata fa

201

130

*analityka

Źródło: opracowanie własne.

Przykład 2

Założenia: Szkoła otrzymała środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości w kwocie 30.000,00 zł, z których zakupiła środki trwałe (§ 6060 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”).

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1

WB – Wpływ środków z organu na realizację programu

130

223*

2

Fa – zakup środków trwałych i przyjęcie na stan

080

201

011

080

3

Wb – Zapłata fa

201

130

4

Zapis równoległy

810

800

5

Wyksięgowanie pod datą 31 XII salda

800

810

*analityka

Źródło: opracowanie własne.

Marta Banach

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql