W praktyce, jednostki budżetowe ujmują wydatki finansowane z programu Laboratoria Przyszłości w dwojaki sposób, który zależy od tego, jak organy prowadzące szkoły wprowadziły do budżetu środki na realizację programu, a co za tym idzie, w jakich paragrafach klasyfikacji budżetowej wydatków – bieżących lub majątkowych – zostały zwiększone plany finansowe szkół.
Jeżeli w organie prowadzącym środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości zostały wprowadzone po stronie dochodowej w § 218 „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19”, to szkoły po stronie wydatkowej ujmują te środki jako wydatki bieżące w § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” / 424 „Zakup środków dydaktycznych i książek”.
Jeżeli natomiast w organie prowadzącym środki na realizację programu zostały wprowadzone po stronie dochodowej w § 609 „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19”, to szkoły, po stronie wydatkowej ujmują te środki jako wydatki majątkowe w § 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”.
Dochody i wydatki powinny być klasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Ponadto jednostki oświatowe powinny ewidencjonować majątek zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości oraz w rozporządzeniach regulujących gospodarkę finansową jednostek budżetowych, uwzględniając zapisy polityki rachunkowości, które ustala kierownik każdej jednostki.
Poniżej na przykładach przedstawiono ewidencję księgową wydatków z programu Laboratoria Przyszłości.
Przykład 1
Założenia: Szkoła otrzymała środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości w kwocie 30.000,00 zł, z których zakupiła pomoce dydaktyczne (§ 4240 „Zakup środków dydaktycznych i książek”).
Lp. |
Treść operacji |
Konto |
|
Wn |
Ma |
||
1 |
WB – Wpływ środków z organu na realizację programu |
130 |
223* |
Lp. |
Treść operacji |
Konto |
|
Wn |
Ma |
||
2 |
Fa – zakup pomocy dydaktycznych i przyjęcie na stan |
013 |
201 |
401 |
072 |
||
3 |
Wb – Zapłata fa |
201 |
130 |
*analityka
Źródło: opracowanie własne.
Przykład 2
Założenia: Szkoła otrzymała środki na realizację programu Laboratoria Przyszłości w kwocie 30.000,00 zł, z których zakupiła środki trwałe (§ 6060 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”).
Lp. |
Treść operacji |
Konto |
|
Wn |
Ma |
||
1 |
WB – Wpływ środków z organu na realizację programu |
130 |
223* |
2 |
Fa – zakup środków trwałych i przyjęcie na stan |
080 |
201 |
011 |
080 |
||
3 |
Wb – Zapłata fa |
201 |
130 |
4 |
Zapis równoległy |
810 |
800 |
5 |
Wyksięgowanie pod datą 31 XII salda |
800 |
810 |
*analityka
Źródło: opracowanie własne.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń