Finansowanie z dotacji oświatowej wydatków na remonty i konserwacje

Barbara Jarosz
Data publikacji: 5 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu

Dotacja oświatowa może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych m.in. na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego. Dotacja może być wykorzystana na wydatki poniesione w roku budżetowym, na który została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą wspomniane zadania. Dowiedz się więcej.

Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy mi.in.:

  • zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

  • zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;

  • wykonywanie remontów obiektów szkolnych (sal, szatni, pomieszczeń, w których przebywają dzieci, instalacji elektrycznej itd.) oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.

ZDANIEM WSA

„(…) zauważyć należy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, do zadań organu prowadzącego należy m.in. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. (…) zadania określone w art. 10 ust. 1 ww. ustawy jako obowiązki organu prowadzącego są wykonywane wyłącznie na rzecz i w interesie prowadzonej przez ten organ szkoły lub placówki. Zatem określone w art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zasady wydatkowania dotacji, jako przeznaczonej na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, obejmują w pełni także zadania organu prowadzącego, określone w art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe. Zadania te są skoncentrowane na pracy placówki i zapewnieniu jej wszelkich niezbędnych warunków organizacyjnych, osobowych i rzeczowych, koniecznych do działalności. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie nakazuje wydatkowania dotacji na cele bezpośrednio związane z kształceniem, wychowaniem lub opieką, lecz na realizację zadań szkoły (przedszkola) w tym zakresie, a wydatki obejmują każdy wydatek poniesiony na cele działalności przedszkola, co wyraźnie określa art. 35 ust. 1 ww. ustawy.” (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2020 r., sygn. akt VIII SA/Wa 65/20).

Remont obiektu budowlanego

Rozróżnienie nakładów poniesionych na remont i ulepszenie, ma znaczenie dla potrzeb ustalenia, czy poniesione nakłady nie spowodują ulepszenia środka trwałego, które zwiększy jego wartość. Wynik tego rozróżnienia pozwoli na ustalenie:

  • właściwej klasyfikacji budżetowej dla wydatków ponoszonych w ramach działalności inwestycyjnej i w ramach działalności bieżącej,

  • właściwych zasad ewidencji księgowej odpowiednio na kontach grupy aktywów trwałych czy na kontach bieżących kosztów

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów- pismo z 13 maja 1995

  1. Konserwacja obiektu budowlanego to okresowo wykonywane roboty budowlane:

  • niezbędne do utrzymania obiektu budowlanego i jego otoczenia w należytym stanie technicznym,

  • obejmujące likwidację przyczyn i skutków uszkodzeń mogących spowodować przedwczesne niszczenie obiektu lub jego elementów i urządzeń.

  1. Wykonanie robót konserwacyjnych nie powoduje zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, zmiany warunków technicznych, pracy instalacji i urządzeń, zmiany wyglądu zewnętrznego, a ponadto zmiany wyglądu trwałych urządzeń wnętrz.

  2. Remont obiektu budowlanego to wykonywanie robót budowlanych polegających na odtwarzaniu (przywracaniu) pierwotnego stanu (technicznego i użytkowego) wykraczających poza zakres konserwacji, nie powodujących jednak zmian w użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji tego obiektu. Remont obejmuje również demontaż i ponowny montaż maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych.

  3. Remont obiektu budowlanego ma na celu doprowadzenie elementów istniejącego obiektu budowlanego, zużytych w czasie użytkowania tego obiektu, do odpowiedniego stanu technicznego, zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem lub wymianie tych elementów na inne dla przywrócenia warunków użytkowania tego obiektu.

Wyroby budowlane inne niż użyto w stanie pierwotnym

W zakres remontu wchodzi również wymiana zużytych części środka trwałego na nowe, także gdy nowe części są nowocześniejsze i mają lepsze parametry użytkowe, od części które uległy zużyciu.

Zdaniem NSA

W orzecznictwo sądów administracyjnych przyjęto, że remont to przywrócenie stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Może być on połączony z wymianą zużytych części, pod warunkiem, że w toku tej wymiany nie dojdzie do zmiany charakteru i funkcji tego środka trwałego, a wykonywane prace są wynikiem jego eksploatacji. Zostało to potwierdzone wyrokami sądowymi NSA z 14 stycznia 1998r sygn. akt. SA/Sz 119/97 oraz NSA z 27 czerwca 2001r, sygn. akt ISA/Gd2487/98.

Ulepszenie to prace polegające na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji. Powodują one, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną:

  • okresem używania,

  • zdolnością wytwórczą,

  • jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego,

  • kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Wakacyjne remonty w placówkach oświatowych

Okres wakacji to czas realizacji remontów w placówkach oświatowych. Zakres tych prac może obejmować m.in.:

  • wymiana instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, elektrycznej oraz centralnego ogrzewania,

  • wymianę sanitariatów , wyszpachlowanie i pomalowanie ścian.

  • wymianę stolarki,

  • naprawy monitoringu na szkolnych boiskach.

Remontów nie zalicza się do wydatków majątkowych (inwestycyjnych), stanowią wydatki bieżące jednostki oświatowej.

PRZYKŁAD 1

Czy można sfinansować z dotacji wymianę pokrycia dachowego w budynku przedszkola? Dach ma ponad 30 lat i wymaga naprawy. Wymiana będzie polegała na przywróceniu pierwotnego wyglądu (to samo rozwiązanie- gont). Robocizna około 50000zl + materiał 50.000 zł.

Wymianę pokrycia dachowego w budynku przedszkola można rozliczyć z dotacji oświatowej

Za remont w potocznym tego słowa znaczeniu uznaje się całokształt czynności, których celem jest usunięcie stopniowego zużywania się środków trwałych, doprowadzenie do stanu gotowości technicznej w drodze usunięcia nie domagań i uszkodzeń powstałych podczas eksploatacji, a więc przywrócenie poprzedniego poziomu użyteczności. Wyrok NSA z 25 listopada 1998 r.,sygn. akt I SA/Gd 787/97

PRZYKŁAD 2

W kilku salach lekcyjnych w budynku jest położony 40 letni parkiet, który wymaga wymiany. Czy wymiana parkietu na wykładzinę obiektową homogeniczną można rozliczyć jako remont?

Wymiana posadzki na wykładzinę nie wpłynie na sposób korzystania z obiektu i powinna zostać zaklasyfikowane jako remont i może zostać rozliczona z dotacji. W zakres remontu wchodzi również wymiana zużytych części środka trwałego na nowe, także gdy nowe części są nowocześniejsze i mają lepsze parametry użytkowe, od części które uległy zużyciu.

Remont nie staje się ulepszeniem jeśli do remontu użyjemy innych materiałów, lepszych, niż zawartych w obecnym środku trwałym.

PRZYKŁAD 3

Czy wymianę kaloryferów starego typu można rozliczyć z dotacji oświatowej?

Wymiana kaloryferów stanowi przywrócenie wartości użytkowej instalacji grzewczej budynku. Jednostka oświatowa wydatki może rozliczyć z dotacji oświatowej.

PRZYKŁAD 4

Czy naprawę boiska szkolnego można rozliczyć z dotacji oświatowej?

Jednostka oświatowa podczas wakacji postanowiła dokonać naprawa boiska. Koszt naprawy wynosi 30 000zł. polega na zerwaniu starej nawierzchni i położeniu nowej.

Kwota przeznaczona na remont nie ma znaczenia. Istotny jest zakres prac. Remontem jest to co nie przyczyniło się do zmiany parametrów czy funkcjonalności obiektu.

(…) Rozliczenie kosztów remontu powinno następować, na podstawie odpowiednio udokumentowanych wydatków, w dacie poniesienia kosztu, tj. w dniu, w którym ujęto koszt na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dniu, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) w księgach rachunkowych (…) - interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lipca 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.204.2019.1.MG.

Barbara Jarosz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql