Jednym ze sposobów pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, które mogą zostać przeznaczone na cele statutowe jednostki, jest wynajem pomieszczeń szkolnych. Poznaj zasady dokonywania czynności w tym zakresie, sprawdź, co powinna zawierać umowa najmu i na czym polega refakturowanie w przypadku najmu pomieszczeń jednostki.
Zgodnie z przepisami nieruchomość stanowiąca własność jednostki samorządu terytorialnego może zostać oddana w trwały zarząd odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, np. szkole reprezentowanej przez dyrektora (art. 18 i art. 43 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
W praktyce, wynajmowanie pomieszczeń szkolnych dotyczy głównie sal gimnastycznych, sal lekcyjnych, hal sportowych, pracowni komputerowych, pomieszczeń z przeznaczeniem sklepiki szkolne lub gabinety stomatologiczne, itp.
Uprawnienie do zawarcia umowy najmu wynika wprost z ustawy o gospodarce nieruchomościami i wydanej na jej podstawie decyzji w sprawie trwałego zarządu, przy czym stroną umowy najmu nie będzie bezpośrednio szkoła, ponieważ to nie ona jest właścicielem nieruchomości, lecz dana jednostka samorządu terytorialnego – reprezentowana przez dyrektora szkoły. Umowy najmu w szkole zawierane są na podstawie Kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem wymogów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym/samorządzie powiatowym oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Określając strony umowy, należy w sposób prawidłowy i jednoznaczny określić wynajmującego powierzchnię szkolną, a także najemcę.
Odpowiednio sporządzona umowa najmu powierzchni szkolnych powinna określać m.in.:
Środki uzyskiwane z tytułu najmu pomieszczeń stanowią dochód budżetu organu (gminy). Szkoły zobowiązane są odprowadzić pobrane dochody na rachunek budżetu gminy. Rada gminy może podjąć decyzję o utworzeniu w szkołach wydzielonego rachunku dochodów, jednocześnie określając źródła dochodów, jakie szkoła może otrzymywać na wydzielony rachunek dochodów oraz jakie wydatki może finansować otrzymanymi środkami.
W przypadku opłat za media (woda, ścieki, gaz, prąd, śmieci itp.) w kontekście wynajmu pomieszczeń przez szkołę występuje refakturowanie. Umowę z dostawcą mediów zawiera dyrektor danej szkoły i to on opłaca faktury wystawione przez dostawcę. Jednocześnie refakturuje zakupione media na wynajmującego.
W praktyce transakcje refakturowania warto uregulować we wzajemnych umowach. Tym bardziej że od postanowień zawartych w umowie zależeć może stawka podatku VAT na fakturze VAT przy tej transakcji.
Wszystkie odpłatne czynności jednostek na rzecz własnej gminy (i na odwrót), a także odpłatne czynności dokonywane pomiędzy tymi samymi jednostkami (w tym dostawa i refakturowanie mediów) są świadczeniami wewnętrznymi, które powinny być dokumentowane notą księgową.
Zapis ten nie dotyczy odpłatnych świadczeń, jeśli stroną takiej transakcji jest inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina). Wówczas taka transakcja dokumentowana jest fakturą.
W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników podatku VAT lub osób prawnych niebędących podatnikami, a także osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą powstaje obowiązek wystawienia faktury.
Po centralizacji podatku VAT faktury VAT wystawiane przez jednostki (np. szkoły) powinny zawierać dane gminy i jej NIP oraz dane szkoły.
Sprzedawca: Gmina ……. ul. …………… 00-000 ………… NIP*: ……………. |
Nabywca: ……………… ul. …………… 00-000 ………… NIP: ……………. (jeżeli dot. os. fizycznej to nie podaje się NIP) |
Wystawca: nazwa jednostki i jej adres (bez podawania nr NIP jednostki). Zespół Szkół Nr ……. ul. …………… 00-000 ………… |
Odbiorca: …………….. ul. …………… 00-000 ………… |
*dotyczy NIP organu – gminy
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń