Osoby uprawnione |
Sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminów eksternistycznych |
osoby niewidome |
- Arkusz egzaminacyjny w piśmie Braille’a. W przypadku arkusza w piśmie Braille’a przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu o 50% czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego.
|
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko w przypadku zdającego, który nie korzysta z zestawu w piśmie Braille’s). W przypadku korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego przedłużenie czasu nie więcej niż o 30 minut.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności tyflopedagoga (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
- Korzystania ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera.
|
osoby słabowidzące |
- Arkusz egzaminacyjny zapisany czcionką 16 p.
|
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy wada wzroku utrudnia lub uniemożliwia czytanie i pisanie).
|
- Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień.
|
- Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji.
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności tyflopedagoga (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
- Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera.
|
osoby niesłyszące |
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
osoby słabosłyszące |
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
osoby z niepełnosprawnością ruchową |
- Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera.
|
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy wada wzroku utrudnia lub uniemożliwia czytanie i pisanie).
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 50% czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego.
|
osoby z afazją |
- Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera.
|
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy wada wzroku utrudnia lub uniemożliwia czytanie i pisanie).
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 50% czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim |
- Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera.
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 50% czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego.
|
- Zapewnienie w czasie przeprowadzania egzaminu obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
|
osoby z autyzmem, w tym w z zespołem Aspergera |
- Obecność na sali osoby niezbędnej do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym.
|
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów i/lub przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego.
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
osoby chore lub niepełnosprawne czasowo, w tym czasowo niepełnosprawne ruchowo |
- Korzystanie ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę
|
- Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu o przerwy niezbędne dla zastosowania leków.
|
- Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym z komputera.
|