Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023

Data publikacji: 13 lipca 2022 r.
Poleć znajomemu
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023

Resort edukacji opublikował 9 kierunków polityki oświatowej państwa na nowy rok szkolny 2022/2023. Prezentujemy je poniżej. Wskazujemy także, na co mają kłaść nacisk kuratorzy oświaty w ramach kontroli w nowym roku szkolny.

9 kierunków na rok szkolny 2022/2023

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
  5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
  6. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
  7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Czego będą dotyczyły kontrole w roku szkolnym 2022/2023

MEiN wskazał również zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w nowym roku szkolnym. Na tej podstawie można stwierdzić, na co kładziony będzie nacisk podczas kontroli kuratoryjnych.

Rodzaj szkoły (placówki)

Zakres zadań w ramach nadzoru pedagogicznego

przedszkola ogólnodostępne i integracyjne

szkoły podstawowe

liceach ogólnokształcące

technika

branżowe szkoły I stopnia (ogólnodostępne i integracyjne)

zwiększenie dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom (uczniom) przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych

publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe

przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób:

  • niebędących obywatelami polskimi,
  • będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw

szkoły ponadpodstawowe

realizacja zajęć z wychowania do życia w rodzinie

szkoły prowadzące kształcenie zawodowe centra kształcenia zawodowego

organizacja i realizacja turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników

niepubliczne bursy

organizacja pracy bursy

niepubliczne domy wczasów dziecięcych

organizacja pracy domu wczasów dziecięcych

Źródło:
  • www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql