Komunikat w sprawie diagnozy przedszkolnej

Data publikacji: 29 września 2009 r.
Poleć znajomemu

Na stronie internetowej MEN został opublikowany komunikat dotyczący diagnozy przedszkolnej. Komunikat skierowany jest do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli.

Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki - zadanie nauczycieli

Diagnoza przedszkolna musi objąć wszystkie dzieci kończące w tym roku 5 lat oraz dzieci 6-letnie.

Zgodnie z nową podstawą programową zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku - listopadzie) należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Obecnie będzie to zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup 5-latków i 6-latków objętych wychowaniem przedszkolnym, bo każde dziecko 5-letnie ma prawo do edukacji przedszkolnej, gdyż za rok jego rodzic może zdecydować o posłaniu swojego dziecka do pierwszej klasy.

Indywidulany program wspomagania dla każdego ucznia

W oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej nauczyciel przedszkola ma opracować i zrealizować indywidualny dla każdego dziecka program wspomagania i korygowania rozwoju ucznia. Następnie, najlepiej w kwietniu, nauczyciel ma przeprowadzić kolejną diagnozę, której wynik będzie pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej. Rodzic może to zrobić na podstawie własnej oceny dojrzałości dziecka oraz informacji uzyskanych od nauczyciela przedszkola, który poinformuje o tym, czy działania przedszkola wspomagające dziecko w przygotowaniu go do podjęcia nauki w szkole odnoszą dobre efekty.

Zależy od decyzji rodziców

Zgodnie z zalożeniami, przez dwa lata okresu przejściowego 6-latki będą edukowane w przedszkolach tym samym programem co 5-latki, a w kolejnym roku pójdą do szkoły. W edukacji przedszkolnej powinny pozostać jednak te dzieci, już wówczas 6-letnie, które nie opanowały umiejętności określonych w podstawie programowej. Stanie się tak, jeśli rodzice uważają, że dla dobra ich dzieci lepiej jest, aby jeszcze rok dłużej, także jako 6-latki, przebywały w przedszkolu.

Wanda Pakulniewicz

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel