Studia podyplomowe przygotowujące do zawodu nauczyciela – czyli jakie

Michał Kowalski
Data publikacji: 25 października 2023 r.
Poleć znajomemu
Studia podyplomowe przygotowujące do zawodu nauczyciela – czyli jakie

Nauczyciele nadal mogą zdobywać kwalifikacje w drodze studiów podyplomowych. Organizacja takich studiów została jednak uporządkowana w nowych przepisach. MEiN wyjaśnia, na jakich zasadach nauczyciel może zdobyć kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych.

Studia podyplomowe dla nauczycieli - kto je organizuje

W myśl przepisów o szkolnictwie wyższym studia podyplomowe mogą prowadzić:

  • uczelnie (zarówno publiczne jak i niepubliczne),
  • instytuty badawcze,
  • instytuty Polskiej Akademii Nauk.

Nie mogą być to jednak podmioty w likwidacji.

Nie ma wykazu studiów podyplomowych

Z drugiej strony prowadzenie studiów podyplomowych nie wymaga zgody Ministra Edukacji i Nauki. Co więcej, MEiN nie dokonuje merytorycznej oceny programu takich studiów. Nie ma też żadnego oficjalnego rejestru studiów podyplomowych prowadzonego na szczeblu krajowym. Dostępny jest natomiast wykaz podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, w tym uczelni publicznych i niepublicznych, instytucji naukowych.

Nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe, otrzymuje świadectwo ukończenia tych studiów według wzoru przyjętego przez daną uczelnię.

Studia podyplomowe online nie są wykluczone

W przypadku studiów podyplomowych przygotowujących do zawodu nauczyciela (kwalifikacyjnych) szczegółowe rozwiązania znajdziemy w nowych standardach kształcenia w zawodzie nauczyciela. Reguluje je rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Nauczycielskie studia podyplomowe muszą trwać co najmniej 3 semestry.

Istnieje możliwość organizacji studiów podyplomowych online. Warunki takich studiów określają wspomniane standardy. Przy czym praktyki zawodowe muszą być zorganizowane w każdym przypadku stacjonarnie.

Kiedy nauczyciel może uzyskać kwalifikacje w drodze studiów podyplomowych

Ministerstwo Edukacji i Nauki wskazało także, w jakich przypadkach nauczyciel może uzyskać kwalifikacje w drodze studiów podyplomowych.

Zakres studiów podyplomowych

Dla kogo

przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć

Studia II stopnia rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020 na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć

studia I i II stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie języka regionalnego na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej tego języka

przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć;

przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć – w przypadku nauczyciela przedmiotu lub nauczyciela prowadzącego zajęcia,

 

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć – w przypadku nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub nauczyciela praktycznej nauki zawodu;

przygotowanie merytorycznego i dydaktyczne do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć dla posiadających przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne, w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu oraz przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć absolwentów

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć,

 

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć, 

 

absolwenci studiów I lub II stopnia według:

  • rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli

na kierunku studiów, których program obejmował wymagania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć.

przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa

absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia

przygotowanie psychologiczno-pedagogicznego i dydaktyczne do nauczania języka obcego

absolwentów studiów I stopnia, studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów:

  • których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej języka obcego nowożytnego,
  • którzy legitymują się znajomością tego języka odpowiednią do wymagań określonych rozporządzeniem kwalifikacyjnym i potwierdzoną zgodnie z tymi przepisami lub ukończyli studia w państwie, w którym językiem urzędowym jest ten język.
  • Strona internetowa MEiN
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql