Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych oraz zajęcia o charakterze terapeutycznym – to jedne z najważniejszych zadań, jakie postawiło ministerstwo przed szkołami podstawowymi, kiedy w tym roku ogłosiło środki w wysokości 180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne, a wcześniej blisko 300 mln w ramach drugiej edycji dofinansowania Aktywna Tablica na lata 2020-2024.
Zgodnie z tym, co możemy przeczytać na rządowym portalu „w skali całego kraju kwota 180 mln zł przeznaczona na to zadanie pozwoli zrealizować ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć dla uczniów”. Jak można było łatwo przewidzieć, powyższe działania ministerstwa pociągnęły więc za sobą konieczność zorganizowania dodatkowych godzin zajęć, a tym samym często też dodatkowej kadry – w tym obowiązkowe stanowisko pedagoga specjalnego – i w końcu narzędzi i pomocy dydaktycznych umożliwiających efektywnie realizować te zadania.
W tym przypadku szczególnie pomocne okazało się dofinansowanie Aktywna Tablica 2020-2024. W ostatnim czasie stało się to głównym źródłem pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w szkołach podstawowych. Co jest jak najbardziej zrozumiałe – druga edycja Aktywnej Tablicy to największe w historii polskiego szkolnictwa dofinansowanie dotyczące specjalnych potrzeby edukacyjnych.
Jeśli chodzi natomiast o same pomoce dydaktyczne to – patrząc na to, co powszechnie wybierają szkoły podstawowe – bardzo dużą popularnością cieszą się programy multimedialne wspierające proces terapii oraz interaktywne materiały wspierające kształcenie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko mówiąc, są to gotowe rozwiązania, które pozwalają nauczycielowi oszczędzić czas, a przy tym uatrakcyjnić zajęcia.
Producentem tego typu rozwiązań jest gdańska firma Learnetic, której założyciele tworzą programy wspierające edukację już od ponad 30 lat. Ich doświadczenie oraz efekty współpracy z pedagogami i psychologami zobaczyć można w takich seriach produktowych jak mTalent czy w nowym programie Będzie dobrze, który swoją premierę miał na początku tego roku szkolnego.
Program Będzie dobrze to projekt, który u swych podstaw miał odpowiedzieć na sytuację związaną ze zdrowiem psychicznym uczniów po powrocie do szkół po okresie edukacji zdalnej spowodowanej pandemią. W trakcie prac nad programem doszło do agresji Rosji na Ukrainę, a autorzy (pedagodzy i psycholodzy) materiałów postanowili uwzględnić również związane z tym tematy w programie.
Tym samym powstał materiał skierowany do dzieci w wieku od 10 lat, który dotyka m.in. tematów pandemii, izolacji, dobra i zła, doświadczeń migracji czy pokoju i wojny, w postaci programu wspierającego kształcenie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście sytuacji kryzysowych i traumatycznych.
W Będzie dobrze opracowanych zostało łącznie 40 zagadnień, w tym także ważne społecznie tematy pomagające młodym ludziom w ukształtowaniu ich światopoglądu. Całość wykorzystać można jako wsparcie dla nauczyciela prowadzącego zajęcia o charakterze terapeutycznym lub lekcje godziny wychowawczej.
Co ciekawe w Będzie dobrze – poza bogatą kolekcją materiałów interaktywnych – znajdują się także tradycyjne pomoce edukacyjne. W pudełku programu użytkownik znajdzie poradniki metodyczne oraz dwa zestawy kart: „Pomyśl inaczej”, czyli autorskie uniwersalne narzędzie, przy pomocy którego można określać nastroje, mówić o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, oraz „Słowa mają moc” – talia kart afirmacyjnych z krótkimi inspirującymi tekstami, które można wykorzystać na wiele sposób podczas pracy z całą klasą, grupą, a także indywidualnie.
Na koniec warto podkreślić, że program Będzie dobrze można zakupić z różnego rodzaju dofinansowań, w tym obowiązującej jeszcze przez dwa lata Aktywnej Tablicy. Program można także bezpłatnie testować, korzystając z rozbudowanej wersji demo na stronie producenta.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń