Oligofrenopedagogika — studia podyplomowe dla nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Data publikacji: 10 lipca 2023 r.
Poleć znajomemu
Oligofrenopedagogika — studia podyplomowe dla nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

W polskiej szkole diagnostyka dotycząca niepełnosprawności intelektualnej, a także różnych typów nieneurotypowości rozwija się coraz bardziej. Dzięki temu dzieci, uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mają szansę na lepszą opiekę i edukację. Osób nieneurotypowych nie postrzega się już dzisiaj jako niegrzecznych, nieskupionych uczniów. Do pracy z takimi uczniami potrzebne jest Jenak szczególne przygotowanie pedagogiczne. 

Czego potrzebujesz do wykonywania zawodu nauczyciela?

W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od kandydatów na nauczycieli decydujący głos ma przede wszystkim Minister Edukacji, który w swoim rozporządzeniu określa warunki konieczne do spełnienia przez osobę zatrudnioną w placówce edukacyjnej. Dotyczy to zarówno kształcenia przedszkolnego, jak i szkolnego, a także pracy z młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie. Podstawą do pracy są ukończone studia wyższe oraz przygotowanie pedagogiczne. Ten drugi warunek spełnia każda osoba realizująca na studiach specjalizację nauczycielską. Co z resztą? Z myślą o nich działają studia podyplomowe dla nauczycieli online i stacjonarne. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki szkolnej pozwala bowiem spełnić ten drugi wymóg. W warunkach kształcenia specjalnego wymogów jest więcej. Nauczyciel musi bowiem zdobyć wiedzę dotyczącą pracy z uczniami o szczególnych potrzebach. W tym celu uruchamiane są studia oligofrenopedagogika online, które pozwalają zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności do pracy z takimi uczniami. 

Współczesne wyzwania — edukacja i rehabilitacja osób 

Zdobycie kwalifikacji pedagoga specjalnego jest cenne nie tylko dla osób, które chcą skupić się na pracy z uczniami o szczególnych potrzebach. Dzisiaj takie studia umożliwiają także podjęcie pracy wychowawcy w świetlicach szkolnych, nauczyciela zajęć rewalidacyjnych w placówkach kształcących dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, nauczyciela rewalidacji indywidualnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, pedagoga w ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych. Dla niektórych to także studia, które otwierają na nowe perspektywy wychowania uczniów, prowadzenia zajęć, realizacji zadań edukacyjnych nie tylko z osobami z obniżoną sprawnością intelektualną. Nauka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie poszerza bowiem w ogromnym stopniu horyzont dydaktyczny i pozwala mu otworzyć się na nowy sposób myślenia o edukacji. Studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki to więc zarówno cenny wpis na nauczycielskiego CV, nauka konkretnych umiejętności niezbędnych w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, to jednak także jeszcze lepsze przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela niekoniecznie w placówce kształcącej wyłącznie dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną.

Studia podyplomowe oligofrenopedagogika — wsparcie nauczycieli osób z niepełnosprawnością intelektualną

Studia podyplomowe autyzm online, a także oligofrenopedagogika to edukacja dla nauczycieli, którzy przede wszystkim chcą zrozumieć potrzeby swoich uczniów, a następnie nauczyć się, jak na nie właściwie odpowiadać. Z tego też względu program studiów uwzględnia:

  • podstawy pedagogiki specjalnej i rozpoznania dotyczące dydaktyki specjalnej,
  • rozbudowanie wiedzy dotyczącej diagnostyki w pedagogice specjalnej,
  • uczula na etykę zawodu nauczyciela, szczególnie przy pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, 
  • daje niezbędne podstawy medyczne i psychologiczne: anatomię i fizjologię układu nerwowego z elementami neurologii, elementy psychologii klinicznej i psychopatologii,
  • naukę oligofrenopedagogiki i rewalidacji indywidualnej,
  • podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także metody i techniki rehabilitacji psychologicznej,
  • narzędzia do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną,
  • techniki budowania wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • prawne aspekty dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • sytuację i wynikające z niej potrzeby rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną,
  • zagadnienia bezpośrednio dotyczące metodyki wychowania i nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
  • stymulowanie aktywności społecznej i ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (ACC),
  • narzędzia kształcenia i wychowanie integracyjne,
  • metodykę pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Tak zaprojektowane studia podyplomowe dają nauczycielom szansę na zdobycie niezbędnych umiejętności i kompetencji pozwalających im na odpowiedzialną pracę z uczniami o szczególnych potrzebach, przede wszystkim z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczyciel uzyskuje wiedzę zarówno z zakresu fizjologii, anatomii, psychologii, jak i typowej metodyki i dydaktyki, dzięki czemu zostaje wyposażony nie tylko w narzędzia, ale i zdolność do ich odpowiedniego wykorzystania. 

Artykuł sponsorowany

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql