Komu i na jakich zasadach dyrektor może udostępnić protokół z kontroli kuratorium

Bożena Winczewska
Data publikacji: 14 marca 2022 r.
Poleć znajomemu
Komu i na jakich zasadach dyrektor może udostępnić protokół z kontroli kuratorium

Protokół kontroli przeprowadzonej przez kuratora oświaty może być udostępniony każdemu, kto wystąpi z odpowiednim wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej. Rodzice, mając prawo dostępu do informacji publicznej, nie muszą podawać podstawy prawnej we wniosku o udostępnienie protokołu.

Protokoły z kontroli stanowią informację publiczną

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami podstawową formą nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty nad przedszkolami/szkołami są kontrole. Po przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządza protokół zawierający m.in.:

  • opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości,
  • wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności kontroli,
  • zalecenia wraz z terminem ich realizacji.

Sporządza go w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i jeden z nich przekazuje, za poświadczeniem odbioru, dyrektorowi przedszkola/szkoły. Protokół z kontroli ma charakter dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej, bo opisuje pewną sferę faktów związanych z działalnością placówki.

Będący w posiadaniu dyrektora protokół zawiera dane publiczne stanowiące informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie.  

Procedura udostępniania informacji publicznej

To, że protokół kontroli i inne dokumenty związane z nią mogą stanowić informację publiczną, znalazło wyraz w orzecznictwie sądów administracyjnych. Sędziowie stanęli na stanowisku, że w szczególności informacją publiczną są dane dotyczące treści i postaci dokumentów urzędowych dotyczących przebiegu i efektów kontroli, które podlegają udostępnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jako takie winny zostać udostępnione na żądanie, chyba że zachodzą podstawy z art. 5 ww. ustawy (wyrok WSA w Szczecinie z 2004 r., sygn. SAB/Sz 292/2003, wyrok WSA w Warszawie z 2008 r., sygn. II SA/Wa 721/2008, wyrok WSA w Warszawie z 2011 r., sygn. VIII SAB/Wa 30/11).

Wszystkie kwestie związane z udostępnianiem informacji publicznej reguluje ustawa o dostępie do informacji publicznej. Na jej podstawie i w zgodzie z jej przepisami dyrektor przedszkola/szkoły może opracować procedurę udostępnianiem informacji publicznej.

Rodzice występujący o przekazanie protokołu mogą otrzymać kserokopię

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2012 r. z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy wynika, że przedmiotem udostępnienia jest treść dokumentów urzędowych, nie zaś dokumenty urzędowe. Jeśli celem ustawy nie jest wydawanie dokumentów urzędowych, ale umożliwienie udostępnienia informacji, to należy uznać, że wydanie wnioskodawcy kserokopii dokumentów wyczerpuje obowiązek organu w zakresie udostępnienia informacji publicznej. Poświadczenie zgodności z oryginałem kopii dokumentu służy nadaniu tej kopii mocy dokumentu urzędowego (wyrok NSA z 2012 r., sygn. I OSK 752/12).

Rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola wnioskującym o przekazanie protokołu dyrektor powinien udostępnić informację publiczną w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem. Wydanie rodzicom kserokopii protokołu wyczerpuje obowiązek dyrektora w zakresie udostępnienia informacji publicznej.
Udostępnianie informacji publicznej na wniosek powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 13 i 14 ustawy o dostępie do informacji publicznej).

Źródło:

  • Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych.
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql