Protokół kontroli przeprowadzonej przez kuratora oświaty może być udostępniony każdemu, kto wystąpi z odpowiednim wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej. Rodzice, mając prawo dostępu do informacji publicznej, nie muszą podawać podstawy prawnej we wniosku o udostępnienie protokołu.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami podstawową formą nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty nad przedszkolami/szkołami są kontrole. Po przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządza protokół zawierający m.in.:
Sporządza go w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i jeden z nich przekazuje, za poświadczeniem odbioru, dyrektorowi przedszkola/szkoły. Protokół z kontroli ma charakter dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej, bo opisuje pewną sferę faktów związanych z działalnością placówki.
To, że protokół kontroli i inne dokumenty związane z nią mogą stanowić informację publiczną, znalazło wyraz w orzecznictwie sądów administracyjnych. Sędziowie stanęli na stanowisku, że w szczególności informacją publiczną są dane dotyczące treści i postaci dokumentów urzędowych dotyczących przebiegu i efektów kontroli, które podlegają udostępnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jako takie winny zostać udostępnione na żądanie, chyba że zachodzą podstawy z art. 5 ww. ustawy (wyrok WSA w Szczecinie z 2004 r., sygn. SAB/Sz 292/2003, wyrok WSA w Warszawie z 2008 r., sygn. II SA/Wa 721/2008, wyrok WSA w Warszawie z 2011 r., sygn. VIII SAB/Wa 30/11).
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2012 r. z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy wynika, że przedmiotem udostępnienia jest treść dokumentów urzędowych, nie zaś dokumenty urzędowe. Jeśli celem ustawy nie jest wydawanie dokumentów urzędowych, ale umożliwienie udostępnienia informacji, to należy uznać, że wydanie wnioskodawcy kserokopii dokumentów wyczerpuje obowiązek organu w zakresie udostępnienia informacji publicznej. Poświadczenie zgodności z oryginałem kopii dokumentu służy nadaniu tej kopii mocy dokumentu urzędowego (wyrok NSA z 2012 r., sygn. I OSK 752/12).
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń