Nadzór pedagogiczny kuratora
Realizacja nadzoru będzie następowała w trybie planowych lub doraźnych działań:
-
planowe działania prowadzone przez kuratorów oświaty - według ustaleń ministra;
-
doraźne działania prowadzone przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny (kuratora oświaty lub inny) - gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego tego organu;
-
planowe i doraźne działania prowadzone przez dyrektorów szkół i placówek - wynikają z potrzeb szkoły lub placówki.
W szkołach i placówkach niepublicznych będą uwzględniane odpowiednio: organizacja i zakres zadań organów szkoły lub placówki, określone w jej statucie.
Nowe rozporządzenie o nadzorze gwarantuje w tym zakresie:
- jawność wymagań,
- współdziałanie organu sprawującego nadzór z organem prowadzącym, dyrektorem i nauczycielami,
- tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi szkół i placówek,
- pozyskiwanie informacji zapewniających obiektywną i pełną ocenę działalności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej i innej statutowej.
Nowy nadzór wprowadza 3 formy nadzoru:
-
Ewaluacja - 2 rodzaje:
- zewnętrzna (całościowa lub problemowa) - przeprowadzana przez organ nadzoru pedagogicznego, powinna uwzględniać wyniki ewaluacji wewnętrznej - jest to badanie oceniające pracę szkoły/placówki;
- wewnętrzna - przeprowadzana przez dyrektora szkoły/placówki.
-
Kontrola - przeprowadzana przez organ nadzoru pedagogicznego - to ocena stanu przestrzegania przepisów prawa przez szkołę/placówkę.
-
Wspomaganie - działania organu nadzoru pedagogicznego na rzecz poprawy i doskonalenia pracy szkół/placówek.
Do obszarów ewaluacji zewnętrznej należą:
-
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/placówki.
-
Procesy zachodzące w szkole/placówce.
-
Funkcjonowanie szkoły/placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów.
-
Zarządzanie szkołą/placówką.
Obejmuje ona:
-
zbieranie i analizowanie informacji o obszarach poddanych ewaluacji zewnętrznej (wymienione wyżej);
-
ustalanie poziomu spełniania wymagań przez szkołę/placówkę w poszczególnych obszarach (wymienione niżej).
Poziomy spełniania wymagań
Spełnienie wymagań będzie oceniane na 5 poziomach:
-
poziom A - bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę/placówkę - ten poziom ustala się, jeżeli szkoła/placówka spełnia dane wymaganie na poziomie wyższym niż poziom B;
-
poziom B - wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę/placówkę - wymagania określa załącznik do rozporządzenia;
-
poziom C - średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę/placówkę - ten poziom ustala się, jeżeli szkoła/placówka spełnia dane wymaganie na poziomie wyższym niż poziom D, ale niższym niż poziom B;
-
poziom D - podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę/placówkę - wymagania określa załącznik do rozporządzenia;
-
poziom E - niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę/placówkę - ustala się, jeżeli szkoła/placówka nie spełnia danego wymagania na poziomie D.
Wymagania określa załącznik do rozporządzenia - podaje charakterystykę wymagań na poziomie D i B w poszczególnych obszarach, odrębnie dla różnych typów szkół i placówek. Ewaluatorzy zewnętrzni będą mieli obowiązek uwzględnić także zadania wynikające ze statutu szkoły/placówki.
Standardy dla szkół w poszczególnych obszarach
Standardy dla szkół i placówek:
- W obszarze efekty działalności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej i statutowej:
- osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa;
- doskonali efekty swojej pracy.
- W obszarze procesy zachodzące w szkole/placówce:
- procesy służą realizacji przyjętej koncepcji pracy;
- dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
- W obszarze funkcjonowanie szkoły/placówki w środowisku lokalnym:
- jest integralnym elementem środowiska, w którym działa;
- współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego;
- racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
- W obszarze zarządzanie szkołą/placówką:
- zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły/placówki.
Zadania ewaluatora zewnętrznego
Ewaluację przeprowadza osoba lub zespół na podstawie imiennego upoważnienia. Ewaluator:
- przedstawia radzie pedagogicznej zakres i harmonogram ewaluacji (przed rozpoczęciem ewaluacji),
- przeprowadza w szkole/placówce czynności związane z ewaluacją (max. 5 dni roboczych w ciągu kolejnych 2 tygodni),
- przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski z ewaluacji (w terminie 7 dni od dnia zakończenia ewaluacji),
- sporządza raport z ewaluacji (w terminie 7 dni od zebrania rady pedagogicznej).
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny przekazuje raport dyrektorowi szkoły/placówki, w której przeprowadzono ewaluację, oraz jej organowi prowadzącemu.
Elementy raportu:
- wyniki ewaluacji,
- określenie poziomu spełniania wymagań, o których mowa wyżej,
- wnioski z ewaluacji.
Dyrektor szkoły/placówki może zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny pisemne, umotywowane zastrzeżenia dotyczące raportu (w terminie 7 dni od dnia otrzymania raportu).
Organ nadzoru pedagogicznego zajmuje stanowisko wobec tych zastrzeżeń i przekazuje je dyrektorowi szkoły/placówki oraz jej organowi prowadzącemu (w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia).
W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń organ nadzoru pedagogicznego dokonuje zmian w raporcie przez zamieszczenie odpowiednich adnotacji i przekazuje go dyrektorowi szkoły/placówki oraz jej organowi prowadzącemu.
Postępowanie w przypadku ustalenia poziomu E
Jeżeli w wyniku ewaluacji zewnętrznej ustalono szkole/placówce poziom E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań:
-
w obszarze efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/placówki - wówczas organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
- wobec szkoły/placówki publicznej poleca dyrektorowi opracowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
- wobec szkoły/placówki niepublicznej wydaje polecenie zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty;
-
w pozostałych obszarach szkoła/placówka wdraża działania mające na celu poprawę stanu spełniania danego wymagania.
II. KONTROLA PLANOWA KURATORA
Kontrola planowana:
- nie powinna trwać dłużej niż 2 dni robocze,
- nie może zakłócać pracy szkoły/placówki,
- jest przeprowadzana z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra oświaty.
Kontrolę przeprowadza osoba lub zespół na podstawie imiennego upoważnienia.
Kontroler:
- ustala stan faktyczny (rzetelnie i obiektywnie),
- zbiera niezbędne dowody stanowiące podstawę ustaleń kontroli,
- zapewnia dyrektorowi szkoły/placówki czynny udział w kontroli,
- dokumentuje czynności kontrolne,
- sporządza protokół kontroli (w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli),
- przekazuje jeden egzemplarz dyrektorowi szkoły/placówki (za poświadczeniem odbioru) - drugi egzemplarz będzie włączony do akt kontroli.
Dyrektor szkoły/placówki może odmówić podpisania protokołu kontroli. W takiej sytuacji musi złożyć wyjaśnienia dotyczące przyczyn tej odmowy (w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu). Odmowa ta nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego.
Dyrektor szkoły/placówki może zgłosić do organu nadzoru pedagogicznego pisemne, umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli (w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli).
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
- może zarządzić przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych na skutek zgłoszonego zastrzeżenia,
- jeżeli stwierdzi zasadność zastrzeżenia - dokonuje zmian w protokole kontroli przez zamieszczenie odpowiednich adnotacji i przekazuje go dyrektorowi szkoły/placówki;
- jeżeli nie uwzględni zastrzeżenia (w całości lub w części) - sporządza pisemne stanowisko wobec zastrzeżeń i przekazuje je dyrektorowi szkoły/placówki (w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia).
Plan nadzoru pedagogicznego kuratora
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego w terminie do 31 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym ma być przeprowadzona ewaluacja lub kontrola i podaje go do publicznej wiadomości.
Plan kuratora zawiera:
- zakres ewaluacji problemowej planowanej w szkołach i placówkach,
- tematykę kontroli planowanych w szkołach i placówkach.
Jeżeli minister wprowadzi zmiany w podstawowych kierunkach polityki oświatowej, wytycznych lub poleceniach - kurator niezwłocznie dostosowuje plan nadzoru do tych zmian i podaje go do publicznej wiadomości.
Organ nadzoru pedagogicznego zawiadamia dyrektora szkoły/placówki oraz jej organ prowadzący o zamiarze przeprowadzenia:
-
planowej ewaluacji zewnętrznej i jej zakresie - w terminie 30 dni przed planowanym rozpoczęciem ewaluacji,
-
planowej kontroli i jej tematyce - w terminie 7 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli.
III. WSPOMAGANIE
Formy wspomagania realizowane przez kuratora to:
- przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego (w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli),
- upowszechnianie przykładów dobrych praktyk,
- promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/placówki,
- organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek.
Nadzór pedagogiczny dyrektora
Rozporządzenie ustala wyłącznie zasady nadzoru pedagogicznego obowiązujące dyrektora szkoły/placówki publicznej. O nadzorze wewnętrznym szkoły/placówki niepublicznej rozstrzyga jej statut.
Formy nadzoru wewnętrznego to:
-
ewaluacja wewnętrzna - przeprowadza ją dyrektor we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, a wyniki ewaluacji wykorzystuje do doskonalenia jakości pracy szkoły/placówki (może odnosić się do wszystkich lub wybranych wymagań lub do innych zagadnień uznanych w szkole/placówce za istotne w jej działalności);
-
kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/placówki;
-
wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- organizowanie szkoleń i narad,
- motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez siebie nadzoru pedagogicznego.
W celu realizacji zadań wynikających z wymienionych form nadzoru wewnętrznego dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły/placówki.
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora
Dyrektor szkoły/placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
Elementy planu nadzoru dyrektora:
-
cele, przedmiot ewaluacji wewętrznej oraz jej harmonogram,
-
tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/placówki,
-
tematyka szkoleń i narad dla nauczycieli.
Do 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły/placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. o nadzorze pedagogicznym (Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
Wanda Pakulniewicz