Nawyk dbania o higienę jamy ustnej należy zacząć wyrabiać już w przedszkolu

Data publikacji: 10 marca 2014 r.
Poleć znajomemu

Upowszechnienie wśród dzieci w wieku przedszkolnym nawyku mycia zębów po każdym posiłku - to najważniejsze zalecenie Głównego Inspektora Sanitarnego, dotyczące szczotkowania zębów przez dzieci. Przedszkola powinny w tym celu prowadzić edukację zdrowotną wśród swoich wychowanków.

Mając na uwadze wyniki badań epidemiologicznych przeprowadzonych w ramach realizowanego ze środków Ministerstwa Zdrowia programu Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji Polskiej w latach 2013-2015 - „Stan zdrowia jamy ustnej oraz potrzeby profilaktyczno-lecznicze dzieci w wieku 6 lat w Polsce”, bardzo ważne jest upowszechnienie wśród dzieci nawyku szczotkowania zębów.

Tylko 14,4 % dzieci w wieku 6 lat nie ma próchnicy

Próchnicy zębów można zapobiec stosując jednocześnie kilka metod:

  • utrzymanie higieny jamy ustnej,
  • racjonalne żywienie,
  • uzupełnianie związków fluoru,
  • wczesne leczenie próchnicy (również zębów mlecznych),
  • edukacja zdrowotna.
Żadna pojedynczo stosowana metoda nie będzie w pełni skuteczna.

Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie wspierać przedszkola

Wszystkie inicjatywy mogące przyczynić się do zwiększenia wśród dzieci i ich rodziców świadomości, motywacji, umiejętności oraz wyrabiania nawyku codziennego, prawidłowego mycia zębów będą spotykały się ze wsparciem Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W przedszkolach należy stwarzać warunki do realizacji tego zalecenia. Do zorganizowania codziennego szczotkowania zębów przez dzieci wymagane jest odpowiednie przygotowanie łazienek i przestrzeganie poniższych zasad:

  • przy jednej umywalce może jednocześnie czyści zęby 1-3 dzieci, lepiej zaczynać od mniejszej liczby, szczególnie jeśli chodzi o mniejsze dzieci;
  • szczoteczki powinny być tak oznakowane, aby możliwe było przyporządkowanie szczoteczki do dziecka, a dzieci łatwo rozpoznawały swoją szczoteczkę;
  • przed rozpoczęciem szczotkowania wychowawca rozdaje dzieciom ich szczoteczki;
  • do szczotkowania należy stosować pasty z fluorem wysokiej jakości, dostosowane do wieku dzieci, nakładając jej śladową ilość (wielkości połowy małego ziarnka grochu w 2. roku życia, po 3. roku życia całego ziarnka grochu);
  • w miarę możliwości dzieci powinny szczotkować zęby po każdym posiłku, gdyż po jedzeniu resztki pokarmowe zostają między zębami, przy dziąsłach i w bruzdach na powierzchni zębów;
  • po użyciu szczoteczki, należy wypłukać i odstawić ją do wysuszenia w kubeczku, główką do góry - można przechowywać po kilka szczoteczek w jednym kubku tak, aby nie stykały się główkami;
  • szczoteczki można przechowywać w opakowaniu jednostkowym, uważając przy tym, aby zachować dostęp powietrza umożliwiający wysychanie szczoteczki do zębów;
Zaangażowanie opiekunów przedszkolnych jest istotne dla kształtowania prawidłowych nawyków w zakresie szczotkowania zębów.

Cechy dobrej szczoteczki

Szczoteczka do zębów używana przez dzieci powinna być:

  • wykonana z włosia nylonowego z oszlifowanymi zaokrąglonymi końcami włókien, o jednakowej średnicy;
  • miękką (soft) zaleca się dla dzieci w wieku przedszkolnym podczas nauki szczotkowania;
  • część pracująca (główka) powinna być dość wąska i krótka, aby ułatwić swobodne ruchy w jamie ustnej;
  • szczoteczkę trzeba wymieniać co najmniej co 3 miesiące lub częściej (zmiana ułożenia włókien i kształtu szczotki wskazuje na konieczność jej zmiany).

Zaleca się, aby w publicznych i niepublicznych placówkach przedszkolnych wprowadzić czyszczenie zębów po każdym posiłku, razem z edukacją zdrowotną grupową i indywidualną dzieci i ich rodziców.

Źródło:

  • Stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie szczotkowania zębów przez dzieci w przedszkolu.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql