Czy w szkołach i placówkach oświatowych wymagana będzie klimatyzacja

Data publikacji: 9 stycznia 2025 r.
Poleć znajomemu
Czy w szkołach i placówkach oświatowych wymagana będzie klimatyzacja

Opublikowano projekt rozporządzenia, które przewiduje maksymalne dopuszczalne temperatury w pomieszczeniach pracy i konsekwencje ich przekroczenia. Czy oznacza to, że w szkołach i placówkach oświatowych konieczna będzie instalacja klimatyzacji?

Limity temperatury w pomieszczeniach służbowych

W projekcie przewidziano maksymalny poziom temperatury w pomieszczeniach pracy. Otóż w pomieszczeniach służbowych trzeba będzie zapewnićtemperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy nie wyższą niż:

  • 28 °C dla pracy o niskim i umiarkowanym tempie metabolizmu i w pomieszczeniach biurowych,
  • 25 °C dla pracy o wysokim tempie metabolizmu,
  • 22 °C dla pracy o bardzo wysokim tempie metabolizmu, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.
W projekcie zawarto klasyfikację tempa metabolizmu. Pomiar metabolizmu ma odbywać się w oparciu o Polskie Normy.

Czy klimatyzacja w szkole będzie obowiązkowa

Przepisy nie wprowadzają bezwzględnego obowiązku instalacji klimatyzacji w zakładzie pracy. To dyrektor oceni, czy w danej szkole skorzystanie z takiego rozwiązania jest konieczne. W określonych okolicznościach do zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach służbowych (w tym w salach lekcyjnych, halach szkolnych pokojach dla pracowników administracji) wystarczające mogą okazać się inne rozwiązania.

Co w przypadku przekroczenia limitu temperatury

W przypadku przekroczenia wskazanych poziomów z uwagi na warunki atmosferyczne obowiązkiem pracodawcy będzie zapewnienie rozwiązań technicznych obniżających temperaturę w pomieszczeniach pracy, takich jak:

  • wentylacja naturalna (np. zapewnienie możliwości otwierania okien w celu utrzymania cyrkulacji powietrza),
  • wentylacja mechaniczna (np. zrównoważona),
  • wentylacja indywidualna (na stanowisku pracy),
  • klimatyzacja centralna,
  • zapewnienie chłodzenia powietrzem lub klimatyzacji i odpowiedniej wentylacji, osuszania poprzez m.in. przenośne urządzenia nawiewne lub chłodzące (np. wentylatory, wieże chłodnicze); mobilne panele sterowania ustawieniami wentylatora lub klimatyzatora umieszczone na stanowiskach pracy; wentylatory montowane na biurku, cokole lub suficie,
  • wewnętrzne rolety okienne oraz zewnętrzne żaluzje przeciwsłoneczne; osłanianie pracowników przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych za pomocą systemów ochrony przeciwsłonecznej (np. oszklenie przeciwsłoneczne lub stosowanie folii odblaskowej na oknach); stosowanie odblaskowych lub pochłaniających ciepło osłon lub barier,
  • stosowanie nieodblaskowych/matowych powierzchni w celu uniknięcia odbicia promieni UV na stanowisku pracy,
  • umieszczanie stanowisk pracy z dala od bezpośredniego światła słonecznego,.

Jeżeli rozwiązania techniczne nie wystarczą, wtedy pracodawca będzie musiał sięgnąć po rozwiązania organizacyjne ustalane w porozumieniu z organizacją związkową. Będą to takie rozwiązania jak:

  • praca zdalna (art. 6718–6734 Kodeksu pracy),
  • dodatkowe przerwy w pracy (art. 145 § 1 Kodeksu pracy),
  • skrócony czas pracy (art. 145 § 1 Kodeksu pracy),
  • praca zmianowa (art. 146 Kodeksu pracy),
  • odpoczynek w klimatyzowanym pomieszczeniu,
  • środki ochrony indywidualnej (art. 2376 Kodeksu pracy – przy pracy nie tylko w warunkach szkodliwych, np. kamizelki chłodzące),
W przypadku przekroczenia temperatury 35 °C konieczne będzie natychmiastowe wstrzymanie pracy w danym pomieszczeniu.

Co w przypadku pracy poza budynkiem szkoły podczas upałów

W projekcie przewidziano również rozwiązania dotyczące pracy na otwartej przestrzeni. W przypadku szkół rozwiązania te mogą dotyczyć np. wycieczek szkolnych, wyjść na plac zabaw itp. Otóż, gdy temperatura na zewnątrz przekroczy 25 °C, to obowiązkiem dyrektora szkoły będzie wdrożenie jednego lub kilku z poniższych rozwiązań:

  • zmniejszenie obciążenia fizycznego pracą w godzinach występowania najwyższych wartości temperatury powietrza,
  • dodatkowe przerwy w pracy (art. 145 § 1 Kodeksu pracy),
  • skrócony czas pracy (art. 145 § 1 Kodeksu pracy),
  • praca zmianowa (art. 146 Kodeksu pracy),
  • odpoczynek w klimatyzowanym pomieszczeniu,
  • odpoczynek w zacienionym miejscu,
  • środki ochrony indywidualnej (art. 2376 Kodeksu pracy – przy pracy nie tylko w warunkach szkodliwych) (np. kamizelki chłodzące).
W przypadku przekroczenia temperatury 32 °C na zewnątrz nie będzie mogła być wykonywana żadna praca o wysokim lub bardzo wysokim tempie metabolizmu.
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Opracowanie: Michał Kowalski
Słowa kluczowe:
klimatyzacja w szkole

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql