Kolejne zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Michał Kowalski
Data publikacji: 30 października 2023 r.
Poleć znajomemu
Kolejne zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

W związku z wprowadzeniem branżowego centrum umiejętności czekają nas zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Pojawi się także nowy zawód „technik elektromobilności”. Więcej o zmianach w klasyfikacji w artykule.

Branżowe centrum umiejętności a klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego

Ogólnie rzecz ujmując, zmiany w rozporządzeniu są wynikiem wprowadzenia do systemu oświaty branżowego centrum umiejętności. Poza tym dotychczasowa kwalifikacja rynkowa została zastąpiona kwalifikacją wolnorynkową, a jednocześnie wprowadzono kwalifikację sektorową w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Nowy zawód i nie tylko

W efekcie w rozporządzeniu przewidziano następujące zmiany

1.

Wprowadzenie przepisów dotyczących branżowego centrum umiejętności m.in. w zakresie miejsca realizacji praktycznej nauki zawodu.

2.

Wprowadzono nowy zawód „technik elektromobilności” przyporządkowany do „branży motoryzacyjnej”. Kształcenie w tym zawodzie ma być prowadzone:

  • w technikum i branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu elektromechanik pojazdów samochodowych nauczanego w branżowej szkole I stopnia).
  • na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych.

3.

Zmieniono terminologię z „kwalifikacji rynkowej” na „kwalifikację wolnorynkową”.

4.

Uwzględniono nowy rodzaj kwalifikacji funkcjonującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji czyli kwalifikację sektorową. Wprowadzono odpowiednie rozwiązania dotyczące przygotowania uczniów do tej kwalifikacji.

5.

W związku z KPO uwzględniono „transformację ekologiczną i cyfrową” jako czynnik wpływający na zmiany zachodzące w otoczeniu gospodarczo-społecznym, które warunkują zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe.

6.

Wprowadzono możliwość nauczania zawodów jednokwalifikacyjnych także w szkole policealnej.

7.

Treści nauczania opisane w formie efektów kształcenia realizowane w pierwszej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie, tożsame z treściami nauczania opisanymi w formie efektów kształcenia realizowanymi w drugiej kwalifikacji wyodrębnionej w tym samym zawodzie dotyczące BHP, będą dostosowywane w programie nauczania zawodu do zakresu drugiej kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie.

Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql