Kolejne projekty rozporządzeń opublikowane przez MEN określają organizację kształcenia dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą. Nowością jest m.in. rezygnacja z egzaminu klasyfikacyjnego. Nowe rozporządzenia mają wejść w życie 1 września 2017 r.
W projekcie uwzględnioną zreformowaną strukturę szkolną, która będzie funkcjonować od 1 września 2017 r. Poza tym w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego nie przewiduje się zasadniczym zmian. Sprawdźmy zatem, jakie regulacje mają znaleźć się w nowym rozporządzeniu.
Lp. |
Zakres regulacji nowego rozporządzenia |
1. |
Określenie szkół działających w Polsce i za granicą, które prowadzą kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego – adekwatnie do nowego ustroju szkolnego. |
2. |
Określenie jednostki organizacyjnej podległem MEN, która realizuje zadania związane z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą oraz określenie, że w organizacji pracy jednostki nie przewiduje się ferii szkolnych a także, że organizację roku w szkołach, o których mowa w rozporządzeniu, określa kierownik tej jednostki. |
3. |
Możliwość przyjmowania do szkół za granicą także dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą oraz dzieci osób niebędących obywatelami polskimi, jeżeli szkoła posiada wolne miejsca oraz odpowiednie warunki kadrowe, organizacyjne i finansowe oraz że kształcenie w tych szkołach jest nieodpłatne. Warunkiem realizacji kształcenia uzupełniającego w zakresie języka polskiego oraz wiedzy o Polsce, ma być przedstawienie zaświadczenia o spełnianiu obowiązku szkolnego w szkole działającej w kraju zamieszkania. |
4. |
Określenie zasad zakładania, przekształcania i likwidowania szkół, zasad nadawania ich statutów, w których wyłączono stosowanie niektórych przepisów Prawa oświatowego, a także wskazanie programów i planów nauczania realizowanych w tych szkołach. |
5. |
Z uwagi na specyfikę omawianych szkół wyłączenie stosowania przepisów Prawa oświatowego dotyczących przenoszenia ucznia do innej szkoły, roku szkolnego oraz uchylania statutów szkół. |
6. |
Warunki prowadzenia kształcenia na odległość, w tym sposobu oceniania uczniów. W stosunku do dotychczasowego stanu prawnego rezygnacja z egzaminu klasyfikacyjnego. |
7. |
Warunki prowadzenia zajęć w grupach międzyklasowych. |
8. |
Umożliwienie wydania na wniosek rodziców ucznia albo ucznia pełnoletniego wydania informację o systemie oświaty kraju, w którym uczeń realizował obowiązek szkolny lub obowiązek nauki. Nowością jest rozwiązanie, zgodnie z którym w sytuacji, gdy wnioskującemu uczniowi nie nadano numeru PESEL, w informacji podaje się serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość ucznia. |
9. |
Obowiązek gromadzenia i udostępniania księgozbioru bibliotecznego wspomagającego realizację programów nauczania oraz samokształcenie uczniów i doskonalenie nauczycieli. |
10. |
Kierownik jednostki organizacyjnej podległej MEN, która realizuje zadania związane z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, kieruje szkolnymi punktami konsultacyjnymi. Określenie trybu i warunków powierzenia stanowiska kierownika tej jednostki. |
11. |
Określenie sposobu i warunków wyłaniania kandydatów oraz powierzania i odwoływania stanowiska dyrektora szkoły i kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego (dotychczas kwestie te były określane w regulaminach jednostki organizacyjnej podległej MEN). |
12. |
Możliwość oddelegowania nauczycieli zatrudnionych w szkołach podległych wspomnianej jednostce i szkolnych punktach konsultacyjnych do pracy w sekcjach polskich funkcjonujących w systemach oświaty innych krajów. Nowością jest rozwiązanie umożliwiające powierzenie nauczycielowi oddelegowanemu zadań koordynatora polskiej sekcji oraz zawarcia z nim stosownej umowy. |
13. |
Określenie zasad funkcjonowania szkół europejskich. |
Zmiany przewiduje się także w dotychczasowym rozporządzeniu regulującym organizację kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą. Zmiany mają jedynie charakter techniczny i polegają na uchyleniu części przepisów, które zostały przewidziane w nowym rozporządzeniu. Nadal natomiast realizowane będą dotychczasowe programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych – dla uczniów, którzy rozpoczęli naukę w tych punktach przed rokiem szkolnym 2017/2018.
Projekt:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń