Nauka zdalna nie tylko w trakcie pandemii – poznaliśmy projekt rozporządzenia

Michał Kowalski
Data publikacji: 27 lipca 2022 r.
Poleć znajomemu

Znamy szczegółowe zasady organizacji nauczania zdalnego w czasie zawieszenia zajęć w szkole. W artykule m.in. o kryteriach organizacji tych zajęć i specjalnych rozwiązaniach dla niepełnosprawnych uczniów.

Nauka zdalna według rozporządzenia

Rozporządzenie ma regulować szczegółowe zasady prowadzenia zajęć zdalnych. Przypomnijmy, że po zmianach prowadzenie takich zajęć będzie konieczne nie tylko w czasie pandemii. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj>>

6 kryteriów organizacji zajęć zdalnych

Zgodnie z projektem zajęcia zdalne mają być organizowane z uwzględnieniem:

  • równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
  • możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

Nauka zdalna także w grupach

W projekcie wskazano, że nauka zdalna będzie możliwa nie tylko w oddziałach, ale także w grupach:

  • oddziałowej,
  • międzyoddziałowej,
  • klasowej,
  • międzyklasowej,
  • wychowawczej.

Zajęcia zdalne potrwają 45 minut

Tak jak w przypadku zajęć stacjonarnych, zdalne zajęcia edukacyjne mają potrwać 45 minut. Przy czym w uzasadnionych przypadkach. możliwe będzie ich wydłużenie do 60 minut lub skrócenie do 30 minut.

Indywidualne konsultacje

W czasie nauki zdalnej dyrektor będzie musiał zagwarantować każdemu uczniowi i rodzicom możliwość indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia (w miarę możliwości – w bezpośrednim kontakcie). Informacja o formie i terminach tych konsultacji będą przekazywane uczniom i rodzicom.

Możliwa zmiana rozkładu zajęć

W uzasadnionych przypadkach dyrektor będzie mógł zmodyfikować:

  • tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów);
  • tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
  • tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w szkole zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Taka modyfikacja będzie wymagała porozumienia z radą pedagogiczną. O dokonanej modyfikacji należy poinformować organ nadzoru pedagogicznego.

W niektórych przypadkach możliwa będzie także modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego - w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.

Dodatkowy obowiązek informacyjny dyrektora

W związku z nauką zdalną dyrektor będzie musiał przekazać uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji:

  • kształcenia specjalnego,
  • pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • indywidualnego nauczania,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • zajęć, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 10 Prawa oświatowego.

Specjalne rozwiązania dla uczniów niepełnosprawnych

Jeżeli uczeń nie będzie mógł uczestniczyć w zajęciach zdalnych w domu z uwagi na niepełnosprawność, wówczas dyrektor będzie musiał zorganizować dla niego zajęcia stacjonarne lub zdalne w szkole. Warunkiem będzie wniosek rodziców i możliwość zapewnienia bezpieczeństwa uczniowi w trakcie takich zajęć.

Analogiczne rozwiązanie będzie przewidziane dla uczniów z trudną sytuacją rodzinną.

Nauka zdalna a kształcenie zawodowe

W szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, placówkach kształcenia ustawicznego lub centrach kształcenia zawodowego zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu oraz z zakresu kształcenia zawodowego praktycznego w formach pozaszkolnych nie będą realizowane zdalnie, z wyjątkiem praktyk zawodowych. Będą natomiast odrabiane po zakończeniu okresu nauki zdalnej. Wspomniane praktyki zawodowe uczniów techników, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych będzie można zrealizować w postaci:

  • projektu edukacyjnego realizowanego we współpracy z pracodawcą lub osobą prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne;
  • wirtualnego przedsiębiorstwa.

Alternatywa dla nauki zdalnej

Dyrektor będzie mógł również zrezygnować z nauki zdalnej w czasie zawieszenia zajęć. W takiej sytuacji należy przekazywać lub informować rodziców oraz uczniów o dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania zainteresowań przez ucznia w miejscu zamieszkania.

  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (z 22 lipca 2022 r.).
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql