Szykują się zmiany w kształceniu uczniów polskich za granicą

Michał Kowalski
Data publikacji: 14 października 2022 r.
Poleć znajomemu
Szykują się zmiany w kształceniu uczniów polskich za granicą

Zmiany w systemie oświaty objęły również kształcenie uczniów za granicą. W związku z tym opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia mającej na celu dostosowanie zasad tego kształcenia do wprowadzonych zmian. Nowelizacja ma wejść w życie co do zasady następnego dnia po ogłoszeniu.

Dyrektor zamiast kierownika

W przepisach rozporządzenia kierownika szkoły polskiej zastąpiono dyrektorem. Nie zmienił się natomiast zakres ich obowiązków. Stanowisko dyrektora szkoły polskiej ma być powierzane powierzane na okres 5 lat.

Roczna ocena klasyfikacyjna w klasach I–III szkoły podstawowej

W przypadku ucznia klasy I–III szkoły podstawowej roczna ocena klasyfikacyjna powinna uwzględniać poziom i postępy w opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Nie ocenia się natomiast poziomu i postępów w opanowaniu efektów kształcenia.

Uprawniony do składania wniosku o promowanie ucznia klasy I i II szkoły podstawowej w tracie roku szkolnego do klasy programowo wyższej

W takim przypadku wnioskodawcą ma być dyrektor szkoły zamiast wychowawcy oddziału. W szkole podstawowej prowadzącej kształcenie na odległość nauczyciele nie sprawują bowiem funkcji wychowawcy oddziału.

Oddziały dziecięce w szkołach polskich i szkołach za granicą

Rozporządzenie ma regulować zasady funkcjonowania takich oddziałów. Będą one organizowane przez dyrektora szkoły polskiej lub dyrektora szkoły za granicą, za zgodą dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwanego dalej „dyrektorem ORPEG”. Przewidziano je dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Kształcenie w tych oddziałach ma mieć charakter uzupełniający w stosunku do edukacji przedszkolnej realizowanej przez dziecko w danym państwie.

Zajęcia zdalne

Dodano możliwość zawieszenia zajęć ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa uczniów może wystąpić np. w związku z organizacją i przebiegiem w danym kraju imprezy o charakterze międzynarodowym. Poza tym uregulowano zasady organizacji nauczania zdalnego w przypadku takiego zawieszenia.

Termin rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego w szkołach polskich, szkołach za granicą i szkołach w Polsce, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c Prawa oświatowego

Doprecyzowano, że rok szkolny w tych szkołach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku.

Dokumentacja wydawana przez szkoły polskie, szkoły za granicą i szkoły w Polsce, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c Prawa oświatowego

Dyrektor szkoły za granicą i dyrektor szkoły w Polsce, o której mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c Prawa oświatowego, nie będzie już musiał wydawać informacji o systemie oświaty kraju, w którym uczeń realizował obowiązek szkolny lub obowiązek nauki oraz o zakresie zajęć edukacyjnych zrealizowanych w szkole funkcjonującej w systemie oświaty kraju pobytu ucznia, do której uczeń uczęszczał.

Gromadzenie i udostępnianie księgozbioru bibliotecznego

Szkoły mają gromadzić i udostępniać uczniom podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, prowadzić działania mające na celu rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się, organizowały różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną uczniów oraz przeprowadzały inwentaryzację księgozbioru bibliotecznego.

Nadzór pedagogiczny

W szkołach za granicą oraz szkołach polskich, w których na stanowisko dyrektora powołano nauczyciela nieposiadającego stopnia nauczyciela mianowanego i co najmniej 3-letniego okresu pracy dydaktycznej w szkole nadzór pedagogiczny nad nauczycielami w tej szkole będzie sprawował dyrektor ORPEG. To samo ma dotyczyć powołania na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem.

Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich

W projekcie przewidziano dostosowanie ram programowych kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie przedmiotu wiedza o Polsce w liceum ogólnokształcącym do zmian wprowadzonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów historia oraz historia i teraźniejszość w liceum ogólnokształcącym. Poza tym zaplanowana została aktualizacja i dostosowanie ram programowych kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich na I etapie edukacyjnym (edukacja wczesnoszkolna) i II etapie edukacyjnym (klasy IV–VIII szkoły podstawowej) w zakresie przedmiotu język polski. Zmiany te mają być stosowane począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego i odpowiednio w kolejnych latach dla następnych klas.

W jakim zakresie przepisy Karty Nauczyciela stosuje się w szkołach polskich? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz tutaj>>
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql