Rekrutacja do przedszkola – w jaki sposób weryfikować składane oświadczenia

Rekrutacja do przedszkola – w jaki sposób weryfikować składane oświadczenia

Zbliża się okres rekrutacji do przedszkoli i walka rodziców o ograniczoną liczbę miejsc. Ważnym wskaźnikiem jest podawanie zgodnego z prawdą miejsca zamieszkania w kartach zapisu. Jak komisja rekrutacyjna może weryfikować prawdziwość tych danych na wstępnym etapie rozpatrywania podań? Sprawdzamy przepisy.

Niezbędne dokumenty składane przy rekrutacji do przedszkola

Kryteria rekrutacji do przedszkoli określa art. 131 ustawy Prawo oświatowe oraz uchwała organu stanowiącego wydana na podstawie art. 131 ust. 4 i 6 tej ustawy. Wniosek o przyjęcie do przedszkola składa się do dyrektora przedszkola. Wniosek ten może zawierać następujące dane:

1) imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

2) imiona i nazwiska rodziców kandydata;

3) adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata;

4) adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata, o ile je posiadają;

5) wskazanie kolejności wybranych publicznych przedszkoli, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej, publicznych innych form wychowania przedszkolnego w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych.

Ponadto do wniosku załącza się, zgodnie z art. 150 ust. 2 Prawa oświatowego:

1) dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów określonych w art. 131 ust. 2 Prawa oświatowego, odpowiednio:

a) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata;

b) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;

c) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;

d) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

2) dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów określonych przez organ prowadzący, o których mowa w art. 131 ust. 4;

3) oświadczenie o dochodzie na osobę w rodzinie kandydata - jeżeli organ prowadzący określił kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata.

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Pozostałe dokumenty, o których mowa w art. 150 ust. 2 pkt 1 lit. b-d Prawa oświatowego, składane są w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu. Dokumenty te mogą być składane także w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata lub pełnoletniego kandydata.

Dyrektor przedszkola nie może żądać przedłożenia innych dokumentów niż wynikają z przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz z uchwały organu stanowiącego.

Składane oświadczenia mogą podlegać weryfikacji

Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności (art. 150 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe). Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni - w przypadku postępowania rekrutacyjnego, o którym mowa w art. 131 ustawy – Prawo oświatowe.

W celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata korzysta z informacji, które zna z urzędu, lub może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane w drodze wywiadu przeprowadzanego przez wójta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata.

Do wywiadu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzanego w celu ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego, o którym mowa w ustawie z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Na żądanie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata, instytucje publiczne i organizacje pozarządowe są obowiązane do udzielenia wyjaśnień oraz informacji co do okoliczności zawartych w oświadczeniach, jeżeli posiadają takie informacje (art. 150 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe).

Reasumując, przewodniczący komisji rekrutacyjnej może weryfikować prawdziwość składanych w procedurze rekrutacji oświadczeń zgodnie z art. 150 ust. 7-10 ustawy. Może więc żądać od rodziców dzieci biorących udział w rekrutacji przedłożenia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności.

Przeczytaj również:

Joanna Swadźba

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql