Więcej godzin przyrody w szkole rozłożonych równomiernie na lata – to propozycja zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej. Nie ma jeszcze przepisów w tym zakresie, ale Instytut Badań Edukacyjnych wyjaśnia, w jakim kierunku zmierza zmiana w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
Przyroda w szkole podstawowej to aktualnie 2 godziny tygodniowo w IV klasie. Natomiast biologia i geografia realizowana jest po 1 godzinie w V i VI klasie. To daje w klasach IV-VI 6 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo.
Natomiast w klasach VII-VIII - 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii. Co daje łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo.
Nowa propozycja dotycząca przedmiotów przyrodniczych to razem 21 godzin w klasach IV-VIII:
Obecną i planowaną zmianę siatki godzin przedmiotów przyrodniczych prezentują poniższe tabele.
Jak wskazuje w swoich badaniach IBE, przyroda świetnie sprawdza się w innych krajach. Interdyscyplinarnego przedmiotu typu “science” uczą się dzieci w Singapurze, Australii czy Irlandii. Czyli w krajach o najlepszych wynikach w międzynarodowych badaniach dotyczących wiedzy przyrodniczej.
Rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania dzięki interdyscyplinarnemu podejściu, które integruje treści z różnych przedmiotów – to kolejny argument na zwiększenie lekcji przyrody. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić - i lepiej przyswoić - trudne treści.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń