IBE wyjaśnia, co dalej z edukacją przyrodniczą

Data publikacji: 18 marca 2025 r.
Poleć znajomemu
IBE wyjaśnia, co dalej z edukacją przyrodniczą

Więcej godzin przyrody w szkole rozłożonych równomiernie na lata – to propozycja zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej. Nie ma jeszcze przepisów w tym zakresie, ale Instytut Badań Edukacyjnych wyjaśnia, w jakim kierunku zmierza zmiana w  nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.

Obecna liczba godzin przedmiotów przyrodniczych

Przyroda w szkole podstawowej to aktualnie 2 godziny tygodniowo w IV klasie. Natomiast biologia i geografia realizowana jest po 1 godzinie w V i VI klasie. To daje w klasach IV-VI 6 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo.

Natomiast w klasach VII-VIII - 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii. Co daje łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo.

Propozycja zmian w nowej siatce godzin

Nowa propozycja dotycząca przedmiotów przyrodniczych to razem 21 godzin w klasach IV-VIII:

  • 3 godziny przyrody tygodniowo w każdym roku w klasach IV-VI,
  • łącznie po 3 godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach VII-VIII. 
Zakłada się, że w ramach przyrody (w klasach IV-VI) pojawią się zagadnienia z fizyki i chemii.

Obecną i planowaną zmianę siatki godzin przedmiotów przyrodniczych prezentują poniższe tabele.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer  Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

Jak wskazuje w swoich badaniach IBE, przyroda świetnie sprawdza się w innych krajach. Interdyscyplinarnego przedmiotu typu “science” uczą się dzieci w Singapurze, Australii czy Irlandii. Czyli w krajach o najlepszych wynikach w międzynarodowych badaniach dotyczących wiedzy przyrodniczej.

Rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania dzięki interdyscyplinarnemu podejściu, które integruje treści z różnych przedmiotów – to kolejny argument na zwiększenie lekcji przyrody. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić - i lepiej przyswoić - trudne treści.

Powyższe rekomendacje zostały przedłożone do dyskusji na posiedzeniu Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, będą jeszcze szeroko konsultowane.
Więcej o zmianach w podstawach programowych od 2026 pisaliśmy tutaj>>
Źródło:
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql