Kurator oświaty może być radnym i póki co to się nie zmieni

Anna Trochimiuk

Anna Trochimiuk

Prawnik, redaktor i autor publikacji dotyczących spraw kadrowych w placówkach oświatowych
Data publikacji: 26 kwietnia 2013 r.
Poleć znajomemu

Rozszerzenie katalogu stanowisk, których nie może zajmować radny wymaga głębszej analizy i nie może zawężać się wyłącznie do jednostek działających w oświacie - tak Minister Administracji i Cyfryzacji (MAiC) argumentował brak działań w kierunku uniemożliwienia łączenia funkcji kuratora oświaty z mandatem radnego.

Konflikt interesów radnego będącego kuratorem oświaty

Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP na wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego wystosowała do MAiC i MEN dezyderat, w którym zobowiązała ministerstwa do przygotowania projektu ustawy, która uniemożliwi łączenie funkcji radnego ze stanowiskiem kuratora oświaty (więcej na ten temat w artykule „Kurator oświaty nie będzie mógł być radnym”. Głównym argumentem wprowadzenia tego zakazu jest występujący w tej sytuacji konflikt interesów.

MAiC problem trzeba rozwiązać systemowo, a nie jednostkowo

Na posiedzeniu Komisji w dniu 16 kwietnia 2013 r. resort administracji, reprezentowany przez podsekretarz stanu Magdalenę Młochowską, przedstawił stanowisko, że na problem łączenia różnych stanowisk z mandatem radnego należy spojrzeć szerzej, tj. nie tylko z punktu widzenia edukacji. Podjęcie decyzji o ostatecznym zakresie zmian wymaga gruntownej analizy przepisów i stanowisk, których zajmowanie nie powinno być łączone z mandatem radnego. Ponadto w lutym 2013 r. do sejmu trafił projekt ustawy dotyczący zakazu łączenia stanowiska kuratora oświaty z mandatem radnego, który przewiduje stosowną zmianę art. 31 ustawy o systemie oświaty. Projekt ten jeszcze nie został przekazany i nie wiadomo jakie będą jego dalsze losy.

ZNP - trzeba podjąć jak najszybciej kroki, które wyeliminują tę patologię

Rozczarowania stanowiskiem ministerstwa nie krył obecny na posiedzeniu przedstawiciel ZNP Krzysztof Baszczyński. Jego zdaniem, ministerstwo mogło przez 4 miesiące - tj. od otrzymania dezyderatu do dnia posiedzenia komisji, przeanalizować sytuację łączenia mandatu radnego także z innymi funkcjami i stanowiskami. Na szczególną doniosłość problemu konfliktu interesu radnego będące kuratorem oświaty zwrócił uwagę poseł PIS Dariusz Piontkowski - dotyczy ona sytuacji, gdy kurator, jako organ nadzorujący działalność samorządu, ma opiniować kwestie dotyczące likwidacji szkół.

ZNP wnosi o jak najszybsze podjęcie inicjatywy ustawodawczej, bowiem zachowanie MAiC to gra na zwłokę i niepoważne traktowanie tego istotnego problemu.

Źródło:

  • Strona internetowa sejmu (www.sejm.gov.pl).
Anna Trochimiuk

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel