Pedagog specjalny w ramach swoich kompetencji ma także prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Nie oznacza to jednak, że jego kompetencje mają ograniczać się jedynie do tych zajęć. Wręcz przeciwnie.
Jak wskazuje resort edukacji powierzanie pedagogom specjalnym wyłącznie zajęć rewalidacyjnych jest błędną praktyką, sprzeczną z celem wprowadzonych przepisów. MEiN przypomina bowiem, że pedagog specjalny przede wszystkim wykonuje zadania z zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom (dzieciom), rodzicom i nauczycielom. Stanowisko pedagoga specjalnego ma zapewniać poprawę dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dostosowanie procesu kształcenia. Dotyczy to zwłaszcza uczniów, którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia, a potrzeba wsparcia została rozpoznana na terenie przedszkola lub szkoły.
Zajęcia rewalidacyjne to tylko jedno z zadań pedagoga specjalnego, ale nie podstawowe. Zajęcia te prowadzi się bowiem w ramach kształcenia specjalnego, którego finansowanie zapewnione jest w ramach dodatkowych, zwiększonych wag określonych w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Zajęcia rewalidacyjne powinni prowadzić przede wszystkim nauczyciele z kwalifikacjami odpowiednimi do rodzaju niepełnosprawności ucznia a także tzw. nauczyciele wspomagający.
MEiN wskazał, w jakich przypadkach pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami w ramach swojego pensum. Otóż pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, gdy:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń