MEiN o prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych przez pedagoga specjalnego

Data publikacji: 29 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu

Pedagog specjalny w ramach swoich kompetencji ma także prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Nie oznacza to jednak, że jego kompetencje mają ograniczać się jedynie do tych zajęć. Wręcz przeciwnie.

Po co wprowadzono pedagoga specjalnego

Jak wskazuje resort edukacji powierzanie pedagogom specjalnym wyłącznie zajęć rewalidacyjnych jest błędną praktyką, sprzeczną z celem wprowadzonych przepisów. MEiN przypomina bowiem, że pedagog specjalny przede wszystkim wykonuje zadania z zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom (dzieciom), rodzicom i nauczycielom. Stanowisko pedagoga specjalnego ma zapewniać poprawę dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dostosowanie procesu kształcenia. Dotyczy to zwłaszcza uczniów, którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia, a potrzeba wsparcia została rozpoznana na terenie przedszkola lub szkoły. 

Zajęcia rewalidacyjne dla innych nauczycieli

Zajęcia rewalidacyjne to tylko jedno z zadań pedagoga specjalnego, ale nie podstawowe. Zajęcia te prowadzi się bowiem w ramach kształcenia specjalnego, którego finansowanie zapewnione jest w ramach dodatkowych, zwiększonych wag określonych w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Zajęcia rewalidacyjne powinni prowadzić przede wszystkim nauczyciele z kwalifikacjami odpowiednimi do rodzaju niepełnosprawności ucznia a także tzw. nauczyciele wspomagający.

Kiedy pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne

MEiN wskazał, w jakich przypadkach pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami w ramach swojego pensum. Otóż pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, gdy:

  • wykonuje również inne zadania na podstawie rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017  r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 23 ust. 1 rozporządzenia MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli),
  • rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych przez pedagoga specjalnego wynika z IPET, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego bądź wyniku wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania tego ucznia.
Aby prowadzić zajęcia rewalidacyjne, pedagog specjalny musi spełniać odrębne wymogi kwalifikacyjne przewidziane w § 23 ust. 1 rozporządzenia MEN z 1 sierpnia 2017 r.
  • www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql