Nauczyciel nie dostanie dodatku motywacyjnego za uczestnictwo w projekcie unijnym

Michał Kowalski
Data publikacji: 8 czerwca 2022 r.
Poleć znajomemu
Nauczyciel nie dostanie dodatku motywacyjnego za uczestnictwo w projekcie unijnym

Przygotowanie i realizacja czy też koordynowanie projektów finansowych ze środków europejskich nie stanowi zadań pedagogicznych. Dlatego nie uprawnia do dodatku motywacyjnego. Na takim stanowisku stanął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 10 lutego 2022 r. II SA/Bk 10/22.

Kontrowersyjne kryterium przyznawania dodatku motywacyjnego

Wyrok dotyczył regulaminu wynagradzania nauczycieli. W dokumencie tych jako jedno z kryteriów umożliwiających zwiększenie dodatku motywacyjnego o 100% za „przygotowanie oraz realizację projektów finansowanych z funduszy europejskich nauczycielom koordynującym realizację projektu lub realizującym zadania w ramach projektu, w tym dyrektorom szkół”.

Regulamin ten zakwestionował w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda, wskazując, że organ prowadzący przekroczył ustawowe upoważnienie w zakresie regulaminu wynagradzania (art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela). Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody zostało zaś zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.

WSA: dodatek motywacyjny tylko za zadania nauczycielskie

Sąd podzielił stanowisko wojewody. Zaznaczył, że dodatek motywacyjny jest jednym ze składników wynagrodzenia nauczyciela – za świadczoną pracę. Jest on przyznawany za jakość świadczonej pracy i wykonywanie dodatkowych zadań lub zajęć (art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela).

Ogólne kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego to:
  • osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
  • osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
  • wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
  • zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;
  • szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
  • realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.

Jak wskazał sąd: „(…) przesłanką przyznania dodatku motywacyjnego jest osiągnięcie ponadprzeciętnych (nadzwyczajnych), w sensie pozytywnym, efektów w pracy pedagogicznej nauczyciela”. Innymi słowy: „dodatek motywacyjny przysługuje nauczycielom wyróżniającym się w stosunku do pozostałych nauczycieli czy to osiągnięciami w jakiejś dziedzinie bądź zaangażowaniem czy też wprowadzeniem innowacji w procesie dydaktycznym.”

Realizacja projektu unijnego poza zakresem czynności nauczyciela

Tych wymogów nie spełnia kryterium dotyczące realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych. Zadania te nie mieszczą się bowiem w zakresie czynności nauczyciela. Nie bez znaczenia jest także to, że koszty związane z wynagrodzeniem koordynatorów czy też innych osób zaangażowanych w realizację projektów finansowanych ze środków unijnych są zwykle wydatkiem kwalifikowanym danego projektu. Jest on więc finansowany w ramach środków przyznanych do jego realizacji.

Orzecznictwo:

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 10 lutego 2022 r. (II SA/Bk 10/22).
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql